ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Horta, Julia Carlsson  (läst 2420 gånger)

2000-07-15, 19:21
läst 2420 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Svenskan Julia Carlsson var gift (1903) med den internationellt kände belgiske jugendarkitekten Victor Horta. Nån som känner till hennes härstamning?

2002-11-25, 15:52
Svar #1

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Enligt boken Om Adrien de Gerlache de Gomery, skriven av Lars Lundberg 2001 (tryckt i Belgien), var Julia Carlsson född år 1876 i Grangärde, Dalarna.  
 
Hon var verksam som sjukgymnast i Belgien och gifte sig enligt boken år 1908 med Victor Horta i Mora kyrka.
 
Lundberg ägnar flera kapitel åt Julia och hennes verksamhet under det första världskriget.
 
MVH,
 
Christian Juliusson

2003-02-17, 12:42
Svar #2

Utloggad Eva Pedersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-04-15, 11:03
    • Visa profil
Hej på Er !Ett litet inlägg ang. Julia Horta -
Julia Horta var min mormors kusin (Signe Carlsson).På Zornmus?ets vind finns en tavla som
Anders Zorn har avbildat Julia Horta på. Den heter
typ Skridskoprinsessan, eller något i den stilen.
Jag var upp för några år sedan för att i första
hand se skisser som Zorn hade gjort på Julia,men
tyvärr hade personalen inte tid att leta upp dem.
Men tavlan fick vi se- den är stor.Vilka relationer har ni till Julia. Jag har hört att hon
skulle ha varit gymnastikdirektör vid svenska hovet-men jag vet inte om det stämmer. Med vänlig  
hälsning Eva Pedersen, Borlänge.

2003-04-13, 00:08
Svar #3

Lars Lundberg

Min bok En belgisk-skandinavisk historia, Om Adrien de Gerlache de Gomery innehåller en bild på Julia Horta och ett par kapitel om en turn? som hon gjorde 1915 med sammanlagt ett 100-tal framträdanden i Sverige och Norge där hon berättade om de tyska ockupationstruppernas härjningar i Belgien och samlade in pengar till nödlidande belgare. Den kan beställas från www.books-on-demand.com.
Lars Lundberg

2003-04-14, 11:38
Svar #4

Lars Lundberg

Mer om Julia Horta: Foton av henne finns, bland annat från hennes turn? i USA dit hon reste efter Skandinavien, och kopior kan även köpas från Horta-museet i Bryssel, med e-postadress www.hortamuseum.be. Bilder på detta hus, där hon och Victor bodde, kan avnjutas under www.kunsttrip.nl. Den som vill se den för sin tid mycket avancerade inredningen i jugendstil får resa till Bryssel.  
Lars Lundberg

2003-04-24, 17:36
Svar #5

Lars Lundberg

Ytterligare om Julia Horta: Artikel i Nya Ludvika Tidning den 12 april med rubriken Hon vet bygdens historia. Där framgår bl. a. att Julias far hette Carl Johan Carlsson och var född 1846.
Lars Lundberg

2003-04-25, 06:37
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Enligt folkräkningen 1890:
 
Hemförsamling: Mora
Hemort: Stranden (köpingslikt område)
Län: Kopparberg
Hushåll nr: 1521
Carl Johan Carlsson f. 1846 i Grangärde, skogvaktare
Maria Larsson f. 1843 i Grangärde, hustru
Julia Maria f. 1876 i Mora, dotter
-----------------------------
SVARvolym: 000358  Kort nr: 15
Sida: 159  Rad: 16
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-04-26, 22:38
Svar #7

Lars Lundberg

Var Julia född i Grangärde eller i Mora? Den förstnämnda uppgiften, som jag återger i min bok, fanns på ett papper från någon pastorsexpedition vilket jag hittade bland Anna Lindhagens efterlämnade dokument på Stockholms stadsarkiv. Också enligt artikeln i Nya Ludvika Tidning (www.nyalt.se) föddes hon på ett skogvaktarboställe i Gränje men verkar alltså från ganska tidiga år ha växt upp i Mora.  
Om någon undrar vad som sedermera har hänt med de carlssonska generna kan jag bara nämna att telefonkatalogen innehåller åtta stycken Horta här i Bryssel, där Julias man arkitekten Victor Horta avled 1947. Jag tror jag avstår från att ringa upp dem...

2003-11-19, 18:37
Svar #8

Lars Lundberg

Anders Zorns bild av Julia Carlsson, På isen vid Mora, kan beskådas under adress www.alsing.com/zorn/etsningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna