ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ivarson, Ivan  (läst 666 gånger)

2010-01-28, 21:30
läst 666 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ivan Ivarson, Göteborgs koloristen som var född kring 1900 och dog (vilket jag är ganska säker på\!) i Paris under senare delen av 1930-talet, vem var hans föräldrar (gärna längre tillbaka om någon form av antavla finns?!).  
 
Ivan var gift med skulptrisen och gymnastikdirektören Märta Taube-Ivarson född 1888. Märta var en av Evert Taubes systrar (syskon) och föddes på Vinga i Göteborgs skärgård där deras far då var verksam som fyrmästare (senare överlots i Göteborg).
 
Jag kände mycket väl tant Märta som pojke, då hon var mina lekkamraters farmor och en av min farmors väninnor. Dock skulle det vara intressant att veta mer om Ivans bakgrund och släkthistoria. Ivan var en underbar koloristisk målare vars målerier jag så att säga vuxit upp med, beledsagad från sonen Pers väggar och fortfarande har några härliga reproduktioner av i min ägo som jag njuter av att se på.
 
MVH Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna