ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stahl  (läst 639 gånger)

2005-03-01, 20:28
läst 639 gånger

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej alla läsare!
 
För några veckor sedan hittade jag en oljemåling på auktion av Karl XII:s likfärd i 1718.  Oljemålning är 430 cm x 585 cm och är undertecknad bara Stahl 1903.
 
För några bakgrund kan jag berätta att målningen ser ut vara en fin replik av Gustaf Cederströms 1878 oljemålning om Karl XII:s likfärd som var köpt av Ryska storfurste Konstantin Konstantinovitj och fördes till hans slott i S:t Petersburg.  Svenskarna var inte så roligt att ha målningen i händerna om en storfurste i landet om Sveriges arvfienden, Ryssland, så Cederström under perioden 1883-85 målade en kopia som idag finns i Sveriges Nationalmuseum.  Sedan 1939 finns Cederströms 1878 originell i en Göteborg konstmuseum.  Se bild vid:
 
http://www.konstmuseum.goteborg.se/prod/kultur/konstmuseet/dalis2.nsf/0/57c20d6ef5a1ed3dc1256f10002cbf4b%3FOpenDocument+%22Gustaf+Cederstr%C3%B6m%22+likf%C3%A4rd&hl=en
 
Många andra websidor också visar Gustaf Cederströms (levde 1845-1933)likfärd målning.
 
Nu till min fråga.  Vet någon om en konstnare some heter Stahl (stavningen på målningen är Stahl istället om Ståhl), som var verksam omkring sekelskift 1900 och som hade en intresse i Sveriges historia, särskilt med Karl XII?
 
Mbh,
 
John Winblad von Walter, Carver, Minnesota, USA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna