ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekman, Kerstin (f. 1933)  (läst 6461 gånger)

2001-08-12, 00:26
läst 6461 gånger

Utloggad Johan Anell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 23:05
    • Visa profil
Känner någon till hennes anor. I samband med moderns död 1998 skrev Katrineholms-Kuriren bl.a.
att modern var född i Bie, Floda, gifte sig 1927 hos svärmodern i det vackra Änglahuset på Drottninggatan i Katrineholm. Enligt tidningen ser de första generationerna ut så här:
 
 
1.Kerstin Hjort g Ekman, författare, g m Börje Frelin. Har sedan ett tidigare äktenskap sonen Magnus Ekman.
 
I
 
2.Ernst Hjort, d 1966 i Katrineholm. Delägare i det mekaniska verkstadsföretaget Gustafsson & Hjort. G annandag jul 1927 m
 
3.Anna Dahlgren, f 10/7 1902 i Bie, Floda, d 21/12 1998 på Furuliden, Katrineholm. Kamrer i familjeföretaget.
 
II
 
6.John Dahlgren, sadelmakare i Bie, g m
 
7.Sofia

2003-01-13, 17:22
Svar #1

Harry Holm

Eftersom ingen svarat på Johans inlägg ställer jag frågan igen. Känner någon till Kerstin Ekmans anor? Enligt tillgängliga uppgifter på nätet är hon född 27/8 1933 i Risinge (E). Johan, har du forskat vidare i Bie på hennes morfars sida?

2003-01-13, 17:53
Svar #2

Malin Lyktberg

Hejsan!
Min sambo; Henrik Nordin -hans farfar; Arne Dahlgren skall vara kusin med Kerstin Ekman, så efternamnet Dahlgren verkar ju stämma, vore ju kul om någon som har uppgifter kunde fylla på.
(Henriks far;  är adopterad utav Arne, så denna sida är outforskad då det inte riktigt blir biologiska band här.)
 
Mvh. Malin

2003-01-14, 11:31
Svar #3

Malin Lyktberg

Efter att själv nu ha kollat på div. webbsidor, kan jag faktiskt se, att Kerstin Ekman's födelseort, publiceras överallt som Risinge, Östergötland.
Innan någon kan bekräfta vilket som är korrekt, kan jag tillägga att min källa är; Sv. bef70 och Svdb2.
(Modern skall alltså ha sitt flicknamn; Dahlgren, här ovan, Hjort är efternamnet som gift.)
/Malin

2003-01-14, 11:47
Svar #4

Malin Lyktberg

Här bidrar jag med lite till Kerstin Ekmans släkttavla:
 
Så här skall det vara;
 
Kerstin Lillemor Hjort g. Ekman.
Född 27/8-1933 Risinge, Östergtl. (E)
Barn sedan tidigare;  
Ernst Henrik Magnus Ekman
Född 2/11-1960 Gävle Heliga Trefaldighet, Gävleborgs län, Gästrikland.
 
Gift med:
 
Börje Gunnar Frelin
Född 21/2-1936 Hanebo, Gävleborgs län, Hälsingland.
 
Kerstins mor;
Anna Sofia Dahlgren g. Hjort
Född 10/7-1902 Floda, Södl. (D)
Änka 4/7-1966
Död 21/12-1998 Katrineholm, Södl. (D)

2003-01-14, 22:54
Svar #5

Harry Holm

Jag såg just att Ulf Berggren tydligen har fler uppgifter om Kerstin Ekmans anor. Se inlägg under rubriken Kändisars härstamning / Radio / TV / Tidningar / Fichtelius, Erik.
 
Ulf, kan du inte lägga ut Kerstin Ekmans anor här?

2003-01-17, 23:47
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nja, det är ett pågående arbete så det vill jag nog inte göra än. Möjligen några generationer i så fall. Men det är f ö bara hennes möderne jag forskar på.  
 
Men nedan kommer iaf till att börja med det jag skrev om hennes anor i min senaste artikel om kända sörmlänningars anor, i Nyköpingsbladet Anknytningen 4/02 (ännu inte på deras hemsida).
Som framgår där har hon inga djupare rötter i Floda, och modern var faktiskt inte ens född i Bie. Jag räknade med att Johan skulle se mitt inlägg under Fichtelius som svar på hans nyfikenhet just på ev. rötter där...
 
F ö råkade jag i våras upptäcka att en släktforskarbekant är syssling el dyl med Kerstin Ekman, men jag hade redan hunnit längre än henne på den grenen.
 
Citatet:
Det är alltså inte ovanligt att antavlor som berör Vingåker går ihop, trots att socknen är så stor. Men att jag blev släkt där med författarinnan Kerstin Ekman var desto mer  
överraskande. Jag har nämligen bara en ana i V Vingåker, men just den visade sig hon också ha!
Det är på mödernet Ekman har sina Vingåkersrötter. Modern var visserligen född i Floda, och större delen av den sidan blev Julita (bl a gårdarna Alhult, Lilla Gamrå och Botten Mellangård) och icke-Sörmland. Men hennes mmf, soldaten Jonas Larsson Löthman var född i V Vingåker. En stor del av härstamningen är från byn Lunda, och det är också där det går ihop med min släkt. Vår gemensamma stamfader, Bonde Larsson, levde där under 1600-talet. Hon härstammar från sonen Bengt Bondesson, som blev kvar i Lunda, medan min ana var en bror som blev nämndeman i Floda.
I övrigt innehåller antavlan bl a byarna Sköldnäs, Hansta, Vad och Sjögölet.
Ulf Berggren

2004-05-28, 11:15
Svar #7

beata

Hej jag heter Beata och går i nian.
Jag håller på med ett forska om Kerstin Ekman, men hittar inget om hennes liv.
Kerstin Ekman föddes som Kerstin Hjort.
Varför bytte hon efternamn eller har hon gift sig?
Har hon barn?
 
Vet du några svar eller vet du någon hemsida/bok som kan ge svar på mina frågor?
 
Beata S-P
 
P.S.
Skicka svar till Soppitopp2000@hotmail.com

2004-05-28, 15:31
Svar #8

Eva Leksell

Kerstin Ekman har själv berättat om sin ryska morfars mor, Anna från S:t Petersburg - som aldrig funnits. Det gjorde hon i ett tacktal när hon fick Pilotpriset 1995 och en förkortad version av talet trycktes i Expressen 7/6 1995. Jag vill inte förstöra en gripande historia genom att avslöja något mer utan föreslår att de som är intresserade läser artikeln själva. Den finns i databasen Presstext, som väl de flesta bibliotek abonnerar på.

2004-10-21, 16:49
Svar #9

svante

Hej
Jagundrar finns det något släktskap mellan Kerstin
Ekman,Och skådespelarsläkten Ekman?? i så fall hur?. Om man tittar på anletsdragen finns det vissa likheter.
Svante
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-10-23, 19:09
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Som framgår ovan är hon gift Ekman och inte född med det namnet.
Förvisso kan hon vara släkt med skådespelarsläkten Ekman ändå, men det finns inget som tyder på någon närmare släktskap.
Ulf Berggren

2004-11-13, 19:07
Svar #11

hannah

hej !
Jag går i nian och håller på med ett förfatarporträtt om kerstin ekman. men jag har  absolut inte hittat någon fakta om hennes äktenskap eller om hennes familj. Har du någon fakta om det?
 
Hannahadem@hotmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna