ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wilder, Laura Ingalls (1867-1957)  (läst 1275 gånger)

2004-02-09, 11:17
läst 1275 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
I den populära TV-serien Lilla huset på prärien, baserad på Laura Ingalls Wilders böcker, förekommer många med svensk-klingande namn.
 
Mina funderingar gäller hennes efternamn Ingalls, om det kan ha någon svensk anknytning? Det är ju ett gammalt svenskt förnamn (Ingal). Att slut-esset finns där, kan ju vara en förkortning av Ingalsson.
 
Är det någon som vet om hennes far hade någon svensk-anknytning? Laura var född 1867 och hennes farfar verkade också finnas i Amerika. Det skulle betyda att utvandringen skedde någon gång på 1800-talets första hälft. Hur stor var utvandringen då?
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-02-09, 12:39
Svar #1

Utloggad Stefan Söderlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2014-11-28, 19:49
    • Visa profil
Ann-Mari,
Det finns flera sidor på internet som behandlar Laura Ingalls Wilder, med släkttavlor.
Exempel: www.liw.frac.dk
Där framgår att Lauras farfar Landsford Whiting Ingalls var född 12/11 1812 i Canada. Det verkar inte finnas någon anknytning till Sverige.
mvh
Stefan

2004-02-09, 22:21
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stefan!
 
Jag tror att namnet Ingal eller kan det ha varit Ingel var vanligast på 1700 talet och tidigare och förekommit ev mest i norra Sverige. Detta är mest en gissning. Jag kan ha fel. Någon stor utvandring var det väl heller inte på den tiden från Sverige.
 
Vad bra (fast lite synd)att få veta att det inte fanns någon svensk anknytning.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-02-09, 22:30
Svar #3

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Har för mej att det i något avsnitt av Tv-serien skulle ha framgått att Charles Ingalls (Lauras far) var av skotsk börd, men jag är inte helt hundraprocentigt säker. Har tittat på serien för en del år sedan, en av anledningarna är att det är så härlig miljö och naturbeskaffenhet i södra Minnesota.
För övrigt finns en plats i Minnesota som heter just Ingalls men det har kanske inte med saken att göra.
 
MvH
 
Peter Borg

2004-02-10, 11:29
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Stefan för ett bra nät-tips om Lauras liv, som det egentligen var!
 
mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-03-14, 17:38
Svar #5

Elin Igheimer

Hej!
 
Det är viktigt att komma ihåg att serien om familjen Ingalls-Wilder är fiktion. Visserligen är den baserad på hennes böcker men ack, även omgjord för TV. Så - tro inte på allt ni ser, läs böckerna i stället! Då kommer ni märka hur mycket som är omgjort för att serien ska locka tittare!  
 
Lauras släktträd:  
http://history.cc.ukans.edu/heritage/families/ingalls.html
 
Om familjenamnen:  
http://www.genealogy.com/famousfolks/lauraw/
 
Klicka på Laura's family för en relativt utförlig beskrivning av släkten:  
http://webpages.marshall.edu/~irby1/laura/frames.html
 
Mycket bra länksida om Laura Ingalls Wilder:  
http://emints.more.net/ethemes/resources/S00000502.shtml
 
/Elin

2008-03-12, 09:00
Svar #6

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
När jag var över i USA såg jag att det fanns många platser som utgav sig för att ha anknytning med Ingalls-Wilder. När jag åkte mellan Minneapolis och Milwaukee såg jag reklam för åtminstone ett sådant ställe.
May the Force be with you.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna