ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengtsson, Jon (1719-1797), """"i Ströby"""", riksdagsman  (läst 2230 gånger)

2009-06-21, 18:09
läst 2230 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hittade en inskannad bild på ett porträtt föreställande riksdagsmannen Jon Bengtsson (1719-1797) i Ströby (Skatelövs socken) på Statens Porträttarkivs hemsida (tillskriven Lorens Pasch d.y. 1786).  
 
Han nämns på Anbytarforum, bl.a. , här och . I Nordisk familjebok (Uggleupplagan), 1904, del 2, s 1353 står det om honom:
 
Bengtsson, Jon, riksdagsman, från Ströby, i Skatelöfs socken af Kronobergs län, valdes ständigt till sin hemorts ombud vid riksdagarna från 1755 till 1789, dock troligtvis med undantag för 1769 års riksdag. Han tillhörde under frihetstiden mössorna och var under Gustaf III:s tid den kraftigaste representanten för bondeoppositionen mot kronobrännerierna och passevolansen. Enligt Wieselgren, som biograferat honom i Ny Smålands beskrifning och Biografiskt lexikon, skall han ha blifvit mördad af en tjuf 1797, vid 80 års ålder.
 
Eftersom jag själv har anor i Ströby, och Skatelövs socken, tänkte jag att hans anor kanske finns utredda någonstans?
 
Med vänliga hälsningar,
 
Markus Gunshaga
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-21, 18:43
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jaså, så såg han ut. Jag har ättlingar till honom i min forskning, och har haft kontakt för några år sedan med en annan ättling till honom, på en gren som inte var släkt med mig. Sitter inte med min forskning tillgänglig nu, men kollar diskussionen om släkten Frumerie i ett annat fönster.
 
Hans son Fredric Jonsson, *1757 9/10, student i Lund 1775, jur ex 1780, auskultant i Svea Hovrätt, kanslist och senare notarie i Riksgäldskontoret, avsked efter konkurs, antagligen p g a förlust genom spekulation i gruvdrift vid Nasafjället, drev sedan advokatverksamhet, † 1830 14/10, blev gift 1797 med Eva Carolina Frumerie, *1773, dp 27/9, † 1809 22/5, dotter av inspektoren vid amiralitetskrigsmanskassan Clas Elias Frumerie och Margareta Sofia Stjerngranath.
 
En dotter till Jon Bengtsson var gift med NN (Magnus?) Magni (deras namn kommer jag inte ihåg just nu), och deras dotter Catharina Magni var gift med ovanstående Eva Carolinas bror, medaljgravören Mauritz Frumerie, *1775, † 1853.
 
Fredric Jonsson och Eva Carolina Frumerie fick bl a en Fredric Vilhelm Jonsson, och precis samma namn hade både en son och en sonson till honom. Den siste Fredric Vilhelm, 1876-1950 tror jag så här ur minnet, hade en dotter Barbro Helena, gift med professorn och direktören för Stockholms Spårvägar mm Torsten Rima Åström (båda är avlidna).
 
Jag har nyligen upptäckt att en sonson till dessa makar faktiskt är gift med en halvavlägsen släkting, vars mormor var född Frumerie. Jag har inte ens hunnit höra av mig till paret och berätta att de är släkt med varandra. Jag skulle inte gissa att de känner till det, men det ska bli intressant att höra när jag väl kommer till skott där...

2010-12-31, 05:23
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu har jag just fyllt på mina egna uppställningar och tror jag har koll på alla grenar in till 1900-talets början från Fredric Jonssons och Eva Carolina Frumeries äldste son Fredric Vilhelm. Där jag inte har koll just nu är kopia på dödsboägare beställd från aktuellt landsarkiv.
 
Denne förste Fredric Vilhelm Jonsson, 1797-1876 (ovanligt att se ett patronymikon stelna som släktnamn SÅ tidigt på 1800-talet!), hade sönerna Fredric Vilhelm, 1829-1906, och Nils Mauritz, 1831-1903, och därutöver en ung ogift tredje bror och tre systrar, av vilka ingen verkar ha bildat familj. Den förstnämnde hade som nämnts i tidigare inlägg en son med samma namn i ännu en generation, 1876-1951 (inte 1950, alltså!) som fick en rad döttrar.
 
Den äldsta var i faderns bouppteckning gift med markis Emil de Mistura. I Sveriges Dödbok finns hon själv noterad som avliden och även vad som uppenbart är en första hustru till denne, och den hustrun anges född Siösteen. Väntar med stort intresse på de nära släktingarna Siösteens bouppteckningar för att se om denna var dotter där någonstans eller något lite mer avlägset befryndad eller besvågrad. Att döma av årtalen för skilsmässa respektive andra gifte måste det vara i detta första gifte markisen har fått den son som idag är en mycket högt uppsatt diplomat med samma efternamn (levande personer ska ju inte nämnas vid namn här, och jag hoppas jag inte misstolkat reglerna nu, så att de inte få antydas över huvud taget). Det vore ju roligt om denne skulle höra till Pemer-trädet...
 
Nils Mauritz var gift med Selma Fredrika Siöstéen, vars namn två av deras söner upptog. De två äldsta sönerna behöll däremot namnet Jonsson, varav den allra äldste för övrigt hette som farfar, farbror och kusin - Fredrik Wilhelm Jonsson, dock tydligen med Wilhelm som tilltalsnamn, tobaksfabrikör och en period kompanjon med Snuskungen Ljunglöfs son Knut Ljunglöf Jr. Nu i nyaste dödboken kunde jag hitta honom avliden 1938 och beställa dödsboägare från bouppteckningen och det fanns en dotter född 1901, död alldeles för ung, men som i sin tur hade barn. I Begravda i Sverige upptäckte jag dessutom en son, som dog som 22-årig medicine kandidat.
 
Fredric Vilhelm Jonsson och Eva Carolina Frumerie hade i övrigt två barn till, en son Claes Mauritz, född 1800, och Carolina Sophia Fredrica, 1802-1874. Jag hade ursprungligen bara namnen på de här tre barnen, från troligen Klercker-Mattonska handskriftssamlingen på KB, och har inte haft någon ingång till var någonstans de egentligen bodde för att söka dem framåt i tiden (även om det väl nästan borde ha varit i Stockholm), men snubblade över dotterns namn när jag bara googlade på Frumerie och fick se ett stort publicerat släktträd på sajten Genvägar. Har sedan dess följt upp hennes gren grundligt via egen forskning. Hon hade återvänt till faderns Skatelöv (där ingen av bröderna finns) och var gift med en torpare Jonas Larsson. Deras tre söner som bildade familj antog namnet Lindblad och lade grunden till en vitt utgrenad släkten Lindblad från Skatelöv. En mycket stor cognatisk gren via dessa Lindblads heter Brauer.
 
Råkar någon ha någon information om Claes Mauritz Jonsson, född 1800? Han verkar inte vara i livet 1880 i varje fall, och vid googling hittar man bara en uppgift om hans brorsons son med samma namn (1871-1959), ovan nämnde Nils Mauritz' andre son, med uppgifter från mitt eget inlägg här på Anbytarforum om de här personerna i tråden om släkten Frumerie. Han behöver ju inte ha levt så länge och kanske inte ens har haft familj. Men jag har ju inte ens koll på var han och hans syskon var födda.

2013-06-06, 16:31
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I skriften Jon Bengtsson i Ströby - Minnesteckning och studie av Klas Jonson (1938) nämns följande biografiska data på sidan 9:

 
Vad är känt om Jon Bengtssons förfäder ? Stämmer det verkligen att hans farfar hette Nils Bengtsson ?

2013-06-07, 16:42
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Riksdagsmannen Jon Bengtsson föddes i maj 1719 och fadern fjärdingsmannen Bengt Nilsson skrivs då i Hunna, Skatelöv sn:

2014-03-03, 15:02
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jon Bengtssons son Fredrik Jonsson måtte tydligen ha skrivit testamente där barnen i andra giftet uteslöts från arv. Alternativt ljög sonen i första giftet om att han var ende arvinge. Han anges uttryckligen vara just ende arvinge i bouppteckningen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna