ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Billström, Annika (f. 1956)  (läst 1200 gånger)

2001-09-30, 15:41
läst 1200 gånger

Lars Öhman

Annika Billström. Oppositionsborgarråd i Stockholm. Efterträdde Mats Hulth som partichef och finansborgarråd i Stockholm. Var dessförinnan gatuborgarråd.
 
Någon som varit inne på hennes anor?
 
Enligt Aftonbladet är hon född och uppvuxen i Härnösand, en av sex syskon som fostrades av en ensamstående mamma. Kom till Stockholm för 20 år sedan, hade olika jobb inom rörelsen, senast som personal- och ekonomichef på Handels avdelning innan hon blev heltidspolitiker 1994.
 
I Härnösandsbygden finns åtminstone två släkter Billström. Den ena med rötter i Billen, Viksjö. Den andra från Billsta, Säbrå. En förmodan är att Annika Billström tillhör någon av dessa släkter.
 
Dessutom undrar jag om släktskap finns med den mångårige förbundsordf. i Hotell- och restauranganställdas förbund, Hans Hasse Billström, som var född i Västersjöland, Säbrå.

2003-04-08, 20:53
Svar #1

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Hej Lars! Du har fått vänta länge på svar och kanske har du funnit mer än i inlägget ovan under tiden. Jag vill dock inte missa chansen att informera om följande:
 
I dag (8/4) publicerades en artikel om Annika Billström i Stockholm City-tidningen där det framgår att Annika är född i Härnösand 1956.
 
Eftersom jag själv har hyfsat nära släktingar med namnet Billström (från Stigsjö) så vaknade mitt intresse och väl hemkommen kunde jag på 70-skivan finna att Annikas mor, Anna Brita är född 1925 i Säbrå.
 
Således är Annika förmodligen inte släkt med mig såvida inte någon av mina Billströmmare förirrat sig till Säbrå.
 
Isa Kilsbo

2003-04-09, 20:28
Svar #2

Lars Öhman

Isa
 
Jag vill minnas att jag fick ett svar på detta, men det verkar ha försvunnit från anbytarforum. Alltnog var svaret att Annika Billström härstammar från den Billströmsläkt som har sitt ursprung i byn Billen, Viksjö socken, Ångermanland.
 
Till den andra släkten Billström från byn Billsta i Säbrå socken, Ångermanland hörde framlidne förbundsordf. i Hotell och restauranganställdas förbund, Hans Hasse Billström f. 1929 i Säbrå.
 
Det är inte så långt mellan Säbrå, Stigsjö och Viksjö så Dina släktingar kan mycket väl härstamma från någon av dessa båda Billströmsläkter.
 
Även i marsnumret 2003 av tidskriften Situation Stockholm förekommer en läsvärd intervju med Annika Billström där hon berättar om sin bakgrund.
 
mvh
Lars Öhman

2003-04-12, 20:33
Svar #3

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Aj då, Billen i Viksjö, och jag som inte vill ha trängselavgifter i Stockholm, men det ville visst inte Annika heller, åtmindstone inte före valet  :-)).
 
Skämt åsido, mina Billströmmare härstammar från Daniel Olofsson (född 1766), bonde på Billen i Viksjö. Han har fyra söner, Per, Olof, Lars och Erik varav den sistnämnda är min morfars morfars far.
 
Per och Olof behåller sina patronymikon (Danielsson) medan Lars och Erik tar sig efternamnet Billström. Pers son Isak tar sig också namnet Billström fast senare.
 
Jag har inte alla ättlingar till Daniel Olofsson utredda (men ganska många) och jag har ännu inte hittat kopplingen mellan Billen, Viksjö och finansborgarrådet Annika Billström.
 
Enligt 70-skivan så är Annikas mor född i1925 i Säbrå. Jag har läst Säbrå, Stigsjö och Viksjö födelsebok 1925 (SCB) på Arninge men inte hittat.
 
Nu undrar jag om du Lars vet om Daniel Olofsson (född 1766) är anfader till Annika Billström eller kan jag glömma denna koppling.
 
Hälsningar från Isa

2003-04-13, 19:40
Svar #4

Björn Thunberg

Hej Isa!
Jag kan tala om för dig att Daniel Olofsson inte är anfader till Annika Billström.
 
Men så mycket kan jag säga att Billen spökar i det här fallet också.
Hälsningar från Björn T

2003-11-07, 08:57
Svar #5

Utloggad Tommie Idebro

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2009-09-16, 08:11
    • Visa profil
Jag vill lägga till två Billströmare till diskussionen.
Jonas B i Härnösand (1784-1854), min frus mf fm f,
g m Magdalena Högberg och Jonas dotter Anna Magdalena B (1821-1896).
Har någon en antavla där dessa förekommer?
Tommie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna