ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Geijer, Arne (1910-1979)  (läst 3724 gånger)

2000-03-15, 15:57
läst 3724 gånger

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Är det någon som har forskat något om LO-ordföranden Arne Geijers släkt?
 
Härstammar han möjligen ifrån familjen Geijer på Uddeholm, (S)?

2000-03-15, 23:16
Svar #1

Eva Leksell

Nej, Arne Geijer tillhör inte den Geijersläkt som hänger samman med Uddeholm.
 
I Lennart Geijers Släkten Geijer jämte dottersläkterna von Geijer och af Geijerstam (Stockholm 1953) finns ett kapitel Personer med namnet Geijer utan känt samband med Geijerska släkten. Där står om Karl Arne Geijer, f 1910 7/5 i Ljusne (Grangärde), att hans far var Karl Henrik Geijer, f 1884 13/2 i Söderala, sulfitarbetare, och hans farfar Henrik Eriksson Geijer, f 1847 16/7 i Råda i Värmland, kolugnseldare.
 
Farfadern hette först Henrik Eriksson. I boken står att han enligt pastorsämbetet i Ljusne fick namnet Geijer på följande sätt: Vid hans anställning på Bruket i Ljusne fanns ännu en arbetare vid namn Henrik Eriksson, vilket föranledde den dåvarande förvaltaren Vidfelt att helt enkelt döpa om dem båda, den ene till Geijer och den andre till Essen.

2000-03-16, 21:15
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Eva,
Var detta verkligen riktigt ?
Adliga namn skyddades redan på 1700-talet. Att ändra någons namn till Essen förefaller svårt, om än inte omöjligt. Vad gäller namnet Geijer låter jag det vara osagt.  
Det fanns personer i bland annat Örebro och Stockholm med namnet Geijer under 1600-talet, som förmodligen hör ihop Uddeholmsgrenen.
 
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-03-16, 21:58
Svar #3

Eva Leksell

Inte vet jag om uppgifterna är riktiga, jag har bara skrivit av ur boken. Geijer är ingen adlig släkt, det gäller bara grenarna von Geijer och af Geijerstam. I fråga om Essen heter väl den adliga släkten von Essen, om jag inte tar fel. Och då fanns kanske inget hinder att kalla sig Essen.
 
Det kapitel ur boken jag nämnde består av åtta sidor med flera olika släkter och udda personer med namnet Geijer eller Gejer som inte har kunnat placeras in i den stora Värmlandssläkten Geijer, bl a många under 1600- och 1700-talen i Stockholm.

2000-03-17, 20:52
Svar #4

Ingrid Bergström

Arne Geijers namn finns nämnt i Anbytarforum under Yrken: Soldater(indelta).

2000-03-18, 18:49
Svar #5

Eva Leksell

Tittade i gamla tidningsklipp om Arne Geijer och hittade lite om hans släkt och namn:
 
Arne Geijer, död 27/1 1979, var född 7/5 1910 i Söderala, Hälsingland, uppvuxen i Grangärde, Dalarna. Fadern arbetade vid Nyhammars bruk och där började också sonen efter sexårig folkskola. (DN 29/1 1979)
 
Artikel av Kurt Samuelsson med anledning av Charles Kassmans biografi Arne Geijer och hans tid 1910-1956: Familjen hade fått sitt namn genom att en bruksförvaltare i Ljusne döpt om Arnes farfar för att undgå förväxling med en annan Eriksson. (SvD 21/2 1990)
 
Förre LO-ordföranden Arne Geijer, som avled i lördags, berättade nyligen för en TT-medarbetare att han hade värmländsk härstamning. Men trots detta var han inte ens på långt håll släkt med historikern och skalden Erik Gustaf Geijer.
  - Min farfar hette Eriksson och kom från Norra Råda i Värmland, sade Geijer. Han flyttade till Hälsingland och fick arbete vid ett bruk där. Patron fann det besvärligt att så många av arbetarna hette Eriksson. En dag frågade han min farfar var han kom ifrån. Värmland, sa farfar. Då får du heta Geijer, sa patron. (DN 30/1 1979)
 
I en riksdagsdebatt hade justitieminister Lennart Geijer svarat på en interpellation. Därefter gick förre LO-ordföranden Arne Geijer upp och höll ett dånande anförande - det var hans sista dag i riksdagen.
  - Förr fanns ingen frihet, förklarade Arne Geijer. Som exempel nämnde han att en arbetsgivare i slutet av 1800-talet bestämde vilka efternamn arbetarna skulle ha. Därmed fick Arne Geijer sitt efternamn.
  Därefter gick Lennart Geijer upp och sade:
  - Om detta skulle vara en kritik mot den arbetsgivaren kan jag inte instämma i den, eftersom jag anser det vara en heder att få bära samma efternamn som Arne Geijer. (DN 6/6 1976)
 
Jag misstänker att Arne Geijer (eller hans far eller farfar) hade bättrat på historien om namngivningen genom att sätta in patron i förvaltarens ställe.
 
Lennart Geijer (ovannämnde justitieminister) nämner i sin bok att det var flera som tog namnet Geijer under 1800-talet, särskilt utflyttade värmlänningar. Han har inget om Geijer som soldatnamn, men det kan förstås ändå ha förekommit.

2000-03-19, 09:03
Svar #6

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Elenor!
Min far gick LO-skolan på Brunnsvik samman med Arne Geijer. Vi kom senare att bo granne med en kusin till honom. Om du tar kontakt med mig så får du namn och telefonnummer till henne. (Eftersom jag ej talade med henne om detta sist jag mötte henne på stan så vill jag ej lämna ut namnet här.) Hon kanske vet något om någon släktforskning gjorts på deras gemensamma anor.
Hälsningar
Gudrun Åhrlin

2000-03-19, 19:20
Svar #7

Eva Leksell

Kanske var jag onödigt snål med det som finns om Arne Geijers släkt i Lennart Geijers bok. Här det viktigaste av resten:
 
Henrik Eriksson Geijer var gift med Kerstin Persdotter f 1852 2/9 i Fryksände sn, Värmland. Sex barn till dem finns med i boken, liksom åtskilliga barnbarn, bland annat en bror till Arne G, men det blir för mycket att ta med alla här. Sonen Karl Henrik var gift med Anna Maria Vidigson f 1886 2/2 i Grangärde, Dalarna - Arne Geijers föräldrar.

2000-03-22, 14:07
Svar #8

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Tack Eva, för uppgifterna om Arne Geijer och hans namns ursprung.
Arne föddes i byn Vallvik i Ljusne, där jag också är född. Vallvik grundades 1907 och jag har i flera år intresserat mej för varifrån Vallviksborna kom ifrån, och vilka de var. Nu vet jag att Arne inte härstammar från den adliga släkten von Geijer. Tack för hjälpen!
 
Elenor

2000-04-03, 08:11
Svar #9

Utloggad Mats Geijer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2010-01-04, 12:36
    • Visa profil
    • www.geijer.info
Eva, Eleanor m fl!
 
Jag har inte så mycket nytt att tillägga just nu, men kan bekräfta uppgifterna om Arne Geijers födelseort i Vallvik i Ljusne, och om Henrik Erikssons namnbyte till Geijer. Hur det sedan blev med släkten Essen har jag ingen aning om, och jag vill också låta det vara osagt om det var förmannen eller brukspatron som stod för namnsättningen. Något släktskap mellan denna Geijer-släkt och de adliga grenarna finns så vitt jag vet inte, även om Arnes mors släkt Anna Matilda Widigson (inte Maria) stammade från N Råda i Värmland. Min far släktforskade en hel del, men mera på min farmors sida än min farfars.
 
Mats Geijer (brorson till Arne)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna