ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ohlin, Bertil - se Wibble, Anne  (läst 1861 gånger)

2000-10-12, 17:15
läst 1861 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Finns det någon som känner till den förre folkpartiledaren statsrådet och nobelpristagaren i ekonomi, Bertil Ohlins, anors?
 
Och vet någon om, och isåfall på vilket sätt, som Bertil Ohlin och Lena Ohlin är släkt?
 
Som de flesta säkert vet är ju dessutom förre finansministern Anne Wibble (fp) dotter till Bertil Ohlin.

2000-10-12, 20:42
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Observera att det redan finns en diskussion här på Anbytarforum kring Bertil Ohlin och Anne Wibble under rubriken [color=0000ff]Wibble, Anne[/color]. Det är väl bättre om diskussionen i ämnet förs på ett ställe, eller hur?

2000-10-13, 13:01
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Sorry, det tänkte jag inte på, att också kolla om Anne Wibble fanns med...

2000-10-13, 21:13
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Eftersom Lenas efternamn stavas Olin, (det står alltså fel under hennes egen rubrik här bredvid), finns det ingen speciell anledning att tro på släktskap med släkten Ohlin.
F ö har jag för mig att det stod något i stil med att hennes far, skådespelaren mm Stig Olin, själv tagit namnet, när han intervjuades i samband med någon jämn födelsedag alldeles nyligen.
Ulf Berggren

2001-03-26, 06:43
Svar #4

Ingrid Clenman

Bertil Ohlin föddes i Klippan 24/4 1899, son till Elis Wilhelm Ohlin f. 17/4 1867 i Kristianstad och Hilda Ingeborg Sandberg f. 12/7 1872 i Jämshög.
Hilda härstammar från klockaren i Önnestad Anders Sandberg (f. 1776) och jag har en hel del av hennes anor, men inte mycket av Ohlin-släkten. Fast andra har påstått att jag är släkt med dem, vet jag inte hur det förhåller sej med det än.
 
Ingrid

2001-08-23, 11:24
Svar #5

Peter Borgelin

Undertecknad är intresserad av mera uppgifter beträffande klockaren Anders Sandberg i Önnestad.
 
Jag misstänker att detta är samma person som  
den skickliga urfabrikören Anders Sandberg i  
Önnestad, som bl.a tillverkade komplicerade fickur med slagverk omkring år 1815.
 
M V H
 
Peter Borgelin

2002-01-20, 09:59
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Som nämnts ovan så finns redan Bertil Ohlins anor under hans dotters rubrik: Wibble, Anne.. Vidare diskussion förs lämpligen där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna