ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Persson, Jöran (o. 1530-1568)  (läst 659 gånger)

2005-06-09, 23:43
läst 659 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har tidigare under Västerås stifts Herdaminne haft en fråga om prästen Andreas Georgii Schedvimontanus, som av en ättling påstås vara oä son till Jöran Persson, Erik XIV:s sekreterare m.m., och då född omkring 1561.
 
Ättlingen vill inte nöja sig med de uppgifter jag fick förut på den frågan, utan envisas med att tro på denna skröna, som först skrevs ned omkring 1850 av en ättling till prästen, Daniel Olsson i Sätra brunn.  
 
Detta skulle då vara ett bevis, att det hela skrevs ned för att traditionen inte skulle gå förlorad, samt att denne Daniel inte bodde så långt från Sala, där Jöran Persson anses ha vuxit upp. Att det är 300 år emellan den eventuella händelsen och nedskrivandet spelar tydligen ingen roll.
 
Nu undrar jag om någon vet något om eventuella oä barn till Jöran Persson?

2005-06-10, 11:48
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Jöran Perssons son var kunglige sekreteraren och historieskrivaren Erik Jöransson Tegel. Om släkten se Tegel.

2005-06-10, 18:59
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jo, det vet jag ju, bl.a från diskussionen om Tegel, men frågan var om någon sett honom såsom havandes några illegitima barn?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna