ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Powell, Colin (f. 1937)  (läst 904 gånger)

2003-05-12, 22:06
läst 904 gånger

Lennart Börjesson

Känner någon till hans härstamning? Jag har en släkting, född före 1880 i Bohuslän. Hans efternamn efter fadern skulle vara Paulsson eller Andersson. I en bouppteckning från 1910 dyker han upp som Johan Powell, vistande på okänd ort. Jag misstänker att han emigrerat till Amerika. Min undran: Kan Colin och min Johan ha något släktsamband?

2003-05-16, 02:53
Svar #1

Anders Andersson

Det låter osannolikt att det skulle finnas ett samband. Enligt vad som verkar vara inbördes samstämmiga uppgifter på WWW, så invandrade Colin Powells föräldrar från Jamaica till USA på 1920-talet. Fadern hette Luther Powell, och var lantbrukare.

2003-05-16, 13:23
Svar #2

Johan Rson Sjöberg

Vid en sökning hittade jag detta inlägg (http://www.stacken.kth.se/~ulfb/powell):

In article Matt Buell writes:
>Date: Mon, 16 Oct 1995 23:45:51 -0400
>From: Matt Buell
>Subject: Burke's Peerage & Colin Powell Royal Descent

>I read today in my newspaper that General Colin Powell is descended from King
>Edward I of England. According to the paper, Powell's great great great
>grandmother was an illegitiment child of Sir Eyre Coote, lieutenant govenor
>of Jamaica and a black slave. Does anyone have the exact details on this
>line? The source on this is Burke's Peerage it says. I would like to get
>copies of Burke's Peerage, but I don't know where to wright. Does anyone
>know where I should wright for this? Thanks ~Matthew James Buell


Vore ju intressant om det gick att få reda på hur det ligger till med Mr. Powells härstamning, i synnerhet hans påstådda linje till Edward I av England.

2003-05-16, 23:36
Svar #3

Lennart Börjesson

Tack Anders och Johan för de intressanta uppgifterna om Colin Powell. Ett möjligt samband skulle vara om Johan Powell från Sverige var Colins farfar. Tidsmässigt skulle det kunna stämma men särskilt troligt låter det inte. Men om jag någon gång får reda på att Johan, som av okänd anledning tog sig namnet Powell, bosatt sig på Jamaica så kanske.... Enklast vore väl att fråga mr Powell själv.
Hälsning! Lennart

2003-05-16, 23:58
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Powell är ett vanligt efternamn i engelsktalande länder. Colin Powell är ju dessutom färgad (kanske har han något vitt blod i sig) och jag antar att Johan Powell inte var färgad. Därmed sagt att det förefaller extremt osannolikt att det finns något samband! Sorry.

2003-05-17, 13:19
Svar #5

Johan Rson Sjöberg

Missförstå mig rätt nu (tack), men jag tycker det är tämligen synligt att Mr. Powell är av blandad härkomst.

2003-05-18, 04:36
Svar #6

Anders Andersson

Blandad härkomst är nog rätt vanligt på Jamaica, vare sig man kan räkna Edvard I (Edward Longshanks, 1239-1307) till sina anor eller ej. Det är fortfarande rätt långsökt att en svensk emigrant skulle ha hamnat på Jamaica och blivit far till Luther Theophilus Powell. Det finns dussinvis med webbsidor om Colin Powells jamaicanska bakgrund, och inte en av dem nämner Sverige (inte heller Colin Powells kusiner Muriel Meggie och Reuben Powell verkar vara medvetna om något skandinaviskt ursprung).
 
Det finns nio artiklar i NE om olika personer vid namn Powell (lika många som artiklarna om Börjeson/Börjesson), så namnet verkar tillräckligt vanligt för att göra det ointressant. Webbsidan ovan nämner Colin Powells egen bok My American Dream; kanske kan den ge upplysning om ytterligare släktled.

2003-05-18, 09:45
Svar #7

Jan Åke Sandberg

Enligt "My American journey" (Random House, New York 1995) av Colin Powell föddes Colin Powell 1937-04-05 och föräldrarna var då bosatta på Morningside Avenue i Harlem. De flyttade uppenbarligen runt men bosatte sig 1943 på 952 Kelly Street i södra Bronx där Colin växte upp. Han har en 5½ år äldre syster Marilyn. Fadern var född 1898 i Top Hill, Jamaica och emigrerade till USA 1920. Han dog i sitt hem på Elmira Avenue i Queens (som han köpt för 17.500 dollars 1955) 1977-04-29 av levercancer. Modern Maud Ariel McKoy var också född på Jamaica och dog 1984-06-03. Hennes far Edwin McKoy var var skotte medan modern Alice var färgad och efter skilsmässan från fadern emigrerade hon till USA och efter ett tag följde äldsta dottern Alice efter. Colins föräldrar träffades i New York. Colin gifte sig 1962-08-25 i Birmingham Alabama med Alma Johnson och de har tre barn: Michael Kevin, född 1963-03-23, Linda född 1965-04-16 och Ammemarie född 1969-05-20. Något svenskt blod synes enlig Colins själbiografi ej finnas men på både fars- och morssidan finns afrikanskt, engelskt, iriskt och skotskt blod och eventuellt Arawakindiander. På faders sida finns judiska förfäder, från familjen Broomfield.

2003-05-19, 21:48
Svar #8

Lennart Börjesson

Tack alla som svarat på min fråga om Colin Powells härkomst. Naturligtvis har jag varit medveten om att det endast funnits en mikroskopisk chans att Johan Powell från Sverige skulle ha släktsamband med Colin Powell. Genom allas er medverkan är det nu klarlagt att det inte förhåller sig så. Jan-Åkes upplysning om Colins faders härstamning satte definitivt punkt för det hela. Johan från Sverige hade bakom sig flera generationer av bönder med vanliga svenska efternamn. Det har ändå varit intressant att ta del av era imponerande kuskaper om utrikesminister Powell. Jag får fortsätta leta efter eventuella ättlingar till Johan Powell som möjligen kan finnas i USA. Någon som vet hur jag börjar?
Hälsning. Lennart

2003-05-21, 05:17
Svar #9

Anders Andersson

Om du vet vilken socken i Bohuslän Johan var född i eller huvudsakligen bodde i, så föreslår jag att du tar upp frågan om vart han sedan tog vägen i lämpligt forum under Landskap: Bohuslän: Socknar: ...
 
Det är väl den senaste notisen om Johan i kyrkböckerna som bör identifieras och granskas. Men som sagt, det gör vi i ett annat forum.

2003-05-21, 13:06
Svar #10

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Trots att Mr. Powell av allt att döma saknar svensk härkomst, tycks han ju i övrigt ha en mycket intressant antavla. Den vore intressant att få ta del av. Nämner han några namn i sin bok My American journey?
 
Är boken i övrigt läsvärd? Att Random House ger ut bra böcker är jag medveten om.

2005-02-27, 12:55
Svar #11

Andreas Åkerman

Powell är ett mycket vanligt släktnamn i den anglosaxiska världen, ursprungligen härstammande från Wales.

Dess vanlighet kan jämställas med ett svenskt son-efternamn, dvs. de finns i mängder utan att behöva ha något som helst släktskap.

Under den engelska Tudor-perioden försökte engelsmännen tvinga walesarna att integreras och lämna sin kultur. De för engelsmännen långa och svåra walesiska efternamnen, uppbyggda av ordet "ap", betydande "son till", följt av förfäders namn, fick inte längre användas i officiella sammanhang.

Exempel på ett tidigare namn är "Sion ap William ap Sion ap William ap Sion ap Dafydd ap Ithel Fychan as Cynrig ap Robert ap Iowerth ap Rhyrid ap Iowerth ap Madoc ap Ednawain Bendew", vilket efter den engelska reformen blev "John Jones".

Här följer några ombildade walesiska efternamn (däribland Powell):

ap Richard -> Pritchard
ap Robert -> Probert
ap Hywel -> Powell
ap Hugh -> Pugh
ap William -> Williams
ap Thomas -> Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna