ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rosengren, Björn (f. 1942)  (läst 1731 gånger)

2000-06-06, 23:40
läst 1731 gånger

Arne Blom

Känner någon till vår nuvarande näringsministers bakgrund och anor?

2000-06-10, 01:31
Svar #1

Fredrick Andreasson

Han är född i Stockholm den 14/4 1942. Fadern hette Folke Rosengren och var född 23/4 1909 i Kristdala fs (H).Han avled den 26/6 1976 och var då skriven i Farsta fs (AB). Modern som han blev gift med 27/7 1940, hette Naima och var född 16/7 1916 i Näs fs, Jämtlands län. Hon avled i Farsta fs den 27/2 1987.

2002-05-26, 00:29
Svar #2

Ulf Ståhlberg

Apropå Fredrick Andreassons inlägg 2000-06-10

Det var länge sedan någon intresserade sig för vår omtalade näringsminister!

Jag har följt diskussionerna i RÖTTER om svenska resandesläkter mycket sporadiskt, må jag säga. Jag är heller ingen expert på "resandefolk", men jag tycker mig ana en preferens här för efternamn som Rosengren, Rosenqvist etc. Kan Björn Rosengren möjligen härstamma från någon av de småländska resandesläkterna ("tattare") just på grund av det tämligen sällsynta namnet Rosengren?

Kanske bör vi föra över hela diskussionen till ämnesområdet "Resandesläkter"?

Vänliga hälsningar
Ulf Ståhlberg

2002-05-26, 09:54
Svar #3

Ingrid Bergström

Det vore väl förhastat att flytta diskussionen utan att veta något (om det ens vore bra då). Enligt Vem är det 1993 var fadern skräddare. Tror inte det var ovanligt med sådana namn bland hantverkare.
Det finns ockå en diskussion Rosengren under Släkter.

2002-05-26, 13:23
Svar #4

Björn Thunberg

Namnet Rosengren är inte så ovanligt.
Jag känner en familj som kommer ifrån Östergötland och inte är av resande folk härkomst.
Så Ulf sluta dra förhastade slutsatser.
Mvh.
Björn

2002-05-26, 21:11
Svar #5

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Björn Rosengrens far var alltså född i Kristdala. Efter vad jag har hört var hans far (alltså Björn Rosengrens farfar) byggmästare och råkade befinna sig i Kristdala på jobb när sonen Folke föddes. Familjen lär inte ha haft någon anknytning till Kristdala i tidigare släktled.
 
 
Birger i Kristdala

2002-05-27, 10:41
Svar #6

Ulf Ståhlberg

Hej, och tack, alla som kommenterat mitt inlägg!

Jag vill poängtera, att mitt inlägg på intet sätt var avsett att misskreditera någon person eller någon etnisk grupp. Oavsett vilka som nu råkar vara Björn Rosengrens förfäder gör det honom varken till en bättre eller sämre människa - eller politiker!

Jag ber om tillgift för mina något klumpiga formuleringar.

Med bästa hälsningar
Ulf Ståhlberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna