ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björklund, Lars-Gunnar (1937-2012)  (läst 1212 gånger)

2001-09-12, 23:36
läst 1212 gånger

Utloggad Anne Eriksson

  • Egen företagare
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2020-02-05, 23:02
    • Visa profil
    • anneeriksson.snabber.se
Hejsan!
 
Är det någon som vet Lars-Gunnar Björklunds anor?
 
Hälsningar
Anne Eriksson

2001-09-16, 18:13
Svar #1

Lars Öhman

Anne
 
En minimal början till ett svar på Din fråga är att sportkommentatorn Lars-Gunnar Björklund växte upp på Tomtebogatan 37 i Birkastan (Matteus församling) i Stockholm.
 
Mvh
Lars Öhman

2001-09-17, 21:45
Svar #2

Utloggad Anne Eriksson

  • Egen företagare
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2020-02-05, 23:02
    • Visa profil
    • anneeriksson.snabber.se
Hej Lars!
 
Tack för svaret. För många år sedan så lyssnade jag på radio och då var Lars-Gunnar Björklund sommarpratare. Han sa då att hans anor kom från Julita, Södermanlands län. Jag undrar om du Lars eller någon annan har hört samma sak?
 
Mvh
Anne Eriksson

2001-09-18, 11:46
Svar #3

Sonia Birkeroth

Hej Anne!
 
Lars-Gunnars far Oskar arbetade vid Spårvägen i Stockholm, det är möjligt att han kom från Södermanland. Hans mor kom i alla fram från Närke. Jag har lite om honom hemma eftersom han tillhör en av mina familjer.Är det hans ursrung från Julita som du är intresserad utav?
 
Häls
 Sonia Biörkeroth

2001-09-18, 14:23
Svar #4

Utloggad Anne Eriksson

  • Egen företagare
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2020-02-05, 23:02
    • Visa profil
    • anneeriksson.snabber.se
Hej Sonia!
Tack för svaret! När min far avled 1998, började jag släktforska. Han hette Björn Sune Björklund född 1914-08-07 Matteus församling. Nu har jag kommit till hans farfar Olof Björklund född 1858-02-27 Österåkers församling(södermanlands län).Inflyttad från Julita 1882-08-12 till Västra Vingåker. Min farfar(Johan Birger Björklund f.1884-01-12) är född i Västra Vingåker. Jag tänkte om det fanns någon släktrelation mellan oss pga hans ursprung från Julita. Kan det vara så eller har jag fel?
 
Mvh
Anne Eriksson

2002-09-18, 18:36
Svar #5

Utloggad Maria Thorstensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-06-25, 20:19
    • Visa profil
Hej Anne!
Det är ett tag sedan du frågade. Så du vet kanske redan allt. Lars Gunnar Björklund har anor från Julita. Han har en kusin kvar här(i Julita).
Om jag inte har helt fel så är hans pappa född vid gården Paris, Bottens rote.
Hälsningar Maria Thorstensson

2002-09-18, 22:32
Svar #6

Utloggad Anne Eriksson

  • Egen företagare
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2020-02-05, 23:02
    • Visa profil
    • anneeriksson.snabber.se
Hej Maria!
 
Tack så jätte mycket för upplysningen! Jag håller på med min pappas/farfars anor men jag har ännu inte sett om Lars Gunnar tillhör mina anor. Vet du när Lars Gunnars pappa(Oskar)är född(vilket år)? Och vad hette dom innan Björklund? Min farfar far hette (Olof)Larsson innan han tog namnet Björklund. Jag försöker få fram om min farfars far tog namnet Björklund i Julita eller i Österåker. Om du kommer på något så hör gärna av dig!
Hälsningar  
Anne Eriksson

2002-12-08, 20:31
Svar #7

Utloggad Maria Thorstensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-06-25, 20:19
    • Visa profil
Hej Anne!
Jag träffade Lars Gunnars kusin häromdagen. Jag hade fel beträffande födelseort. L-G´s pappa är född i Närke och när de flyttade till Julita bodde de vid Berga Gård. Det var allt jag hade att komma med den här gången.
               Hälsningar Maria

2002-12-08, 23:43
Svar #8

Utloggad Anne Eriksson

  • Egen företagare
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2020-02-05, 23:02
    • Visa profil
    • anneeriksson.snabber.se
Hej Maria!
 
Tack för uppgifterna. Nästa gång du träffar L-G´s kusin, kan du fråga honom vad dom hette före namnet Björklund och om han vet ungefär var i Närke L-G´s pappa är född. På återseende.
 
Hälsningar
Anne

2004-03-25, 10:01
Svar #9

Richard Bamann

Anne,
 
Lars-Gunnar och jag var nära ungdomskamrater på Tomtebogatan - jag bodde tvärs över gatan i 34an. Jag var uppe hos dom flera gånger i veckan under 50-talet och umgicks med pappa Oskar, mamma Gerda och storebror Lennart (stor-Gurkan i motsats till Lars-Gunnar som var Gurkan.)
 
Lars-Gunnar och Lena har hälsat på oss två gånger här i Sydney och jag träffade honom senast i Stockholm för fyra år sedan.
 
Men varför frågar du honom inte direkt - det borde vara det enklaste.
 
Hälsningar   ......Richard Bamann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna