ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Larsson, Ludvig (1860-1933) - lektor  (läst 1387 gånger)

2013-04-13, 12:41
läst 1387 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Är det någon som forskat kring lektor Ludvig Larssons (1860-1933) anor ?  Denne kulturhistoriker var verksam i Växjö och har betytt mycket för grunden till den historieforskning som skapades kring småländsk lokalhistoria.
 
Ludvig Larsson är född i Färingtofta den 16 februari 1860. Hans föräldrar är nämndemannen Pål Larsson och Botild Olsdotter.  
 
Under socknar- Färingtofta svarade Gustav Johansson mig följande 2011 angående LL:
Postat av Gustav Johansson den lördagen 18 juni 2011 - 20:25:  
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Niclas!  
Påhl Larsson är född 1830-01-20, i Aggarp, Färingtofta.  
Fader: drängen Lars Påhlsson  
Moder: hustrun Sissela (?)  
 
Färingtofta, ;Födde, 1795-1839, sid 114.  
Lars Påhlsson F: 1800-07-21 i Färingtofta, enl. HFL 1832-1834 sid 93.  
Den uppgiften är inte kollad i födelseboken.  
 
 
Är mer känt om familjen ?

2013-04-13, 20:50
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Utkast till antavla för lektor Ludvig Larsson:
 

 
Korrigeringar och tillägg emottages.

2013-04-13, 20:52
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Under  har Lena Jönsson skrivit följande den 6 april 2003:
Min morfars bror, Ludvig Larsson (1860-1933) var släkt- och hembygdsforskare och han forskade en hel del om sin anfader Ernst Laxmand von Rahden.  
Ludvig Larsson, LL, var i likhet med sina bröder född och uppvuxen på en mindre gård i Snälleröd, som en gång tillhört Sätesgården Snälleröd, vilken deras anfader Ernst Laxman von Rahden varit ägare till. LL skrev en bok om Snälleröd (se 1 nedan) Efter LL:s död arkiverades även hans anteckningar och avskrifter på Handskriftsavdelningen på UB i Lund.  
 
För c:a 20 år sedan fick jag möjlighet att läsa och kopiera en del dessa anteckningar och avskrifter, bl a avskrifter av brev till Biskopen i Lund från präster i N Rörum-Färingtofta och Riseberga, i vilka de ondgjorde sig över Ernst Laxmand von Rahdens leverne med en ofrälse kvinna. De som är intresserade av lektor Ludvig Larssons efterlämnade papper om Rahden kan säkert i likhet med mig få ta del av dem via Handskriftavdelningen på UB i Lund. Mina kopior är för tillfället utlånade till en av mina systrar som har börjat skiva av dem ”elektroniskt”.  
 
Apropå namnet Rahden så tog döttrarna (Margot, Sonja och Asta) till en annan av morfars bröder namnet Rahden. När Thor Rahden långt senare ville ta sig namnet Rahden gav den då enda kvarvarande med namnet Rahden (Asta ) sitt tillstånd till detta. Asta Rahden är nu död sedan några år tillbaka.  
 
Lena Jönsson  
lena.molleryd@telia.com  
 
1) Aktstycken och anteckningar om Snälleröd samlade av Ludvig Larsson och efter hans död utgiven av hans hustru Agda Larsson f Berthelius, Lund 1936, AB Skånska centraltryckeriet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna