ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ledamöter av Svenska Akademien  (läst 1625 gånger)

2000-03-19, 00:32
läst 1625 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
I bakvattnet av 24 kända svensk-amerikaner och deras antavlor skulle ett intressant projekt kanske kunna vara Alla Svenska Akademi-ledamöters antavlor. Nja, de har ju varit rätt många, så det kanske inte är något realistiskt projekt att trycka i liknande bokform, men jag misstänker att åtskilliga akademiledamöters antavlor redan finns upprättade av olika hugade forskare.
 
Jag har inte ägnat mig åt att upprätta någon ledamots antavla, men väl åt delar av två ledamöters anor, eftersom vi i jakten efter Pemer-ättlingar har hittat tvenne akademiledamöter i den illustra skaran, och dessutom två som suttit på samma stol - nämligen nummer 18.
 
Det rör sig då först om Johan Henrik Thomander, 1798-1865, som valdes in 1855. Efter hans närmaste efterträdare Gustaf Ljunggren var det så dags 1907 för Vitalis Norström, 1856-1916. Norström var dessutom dubbel-ättling, då hans föräldrar var kusiner, så vill man skoja lite kan man nästan säga att tre Pemer-ättlingar (vad jag hittills vet) suttit i Akademien...
 
Den gemensamme anfader som alltså har fått se två av sina ättlingar beträda stol nummer 18 var bergsfogden och tiondeskrivaren Johan Frumerie i Nora och Lindes bergslager, 1663-1709, g m Margareta Norman, 1665-1725. Johan var son till borgmästaren i Nora och Linde Jean Frumerie och Sara Margareta Pemer.
 
Bland Johan Frumeries och Margareta Normans tio barn märks dels sonen Johan Frumerie, sekreterare vid amiralitetets generalkommissariat i Karlskrona, död 1756, som i sitt första gifte med Anna Brita Wahlberg, ca 1701-1737, bland annat hade dottern Brita Sara, dels dottern Margareta Frumerie, 1696-1757, g m löjtnanten vid Nerikes och Wermelands regemente Gerhard Meijer, 1683-1756.
 
Från deras äldsta dotter Maria Margareta (Maja Greta) Meijer, g m fältväbeln Carl Magnus Karth, härstammar bl a Sven Låftman, nu när vi är inne på kändisars härstamning. Men de hade också sonen Peter Meijer, *1730, g m Maria Beata Uggla, 1731-1758, vilkas dotter Greta Stina Meijer, *1756, blev g m Johan Norström, och vars sonson Anders Norström, *1809, och dotterdotter Johanna Charlotte Ljungberg, 1820-1904, blevo gifta med varandra och föräldrar bland annat till akademiledamoten Johan Vitalis Abraham Norström, 1856-1916.
 
Brita Sara Frumerie, 1730-1774, blev gift med bokhållaren Johan/nes/ Pisarsky, 1730-1794, och de fick bland annat sonen Albrekt Johan Pisarsky, 1760-1833, som var ogift, men som hade sedermera biskopen och akademiledamoten Johan Henrik Thomander, 1798-1865, som naturlig son m Maria Sophia Thomæus, 1776-1851 (dotter av kyrkoherden i Fjelkinge Thomas Thomæus och Elsa Sofia Mandorff).
 
Att två ledamöter på samma stol med en sannolikt obefryndad ledamot emellan sig var släkt på detta vis är förstås inte mycket att komma med, jämfört med kanske framför allt Hjalmar och Dag Hammarskjöld, men den gången var det väl närmast en poäng i sammanhanget att paret faktiskt var far och son. Vitalis Norström visste förstås att hans farfar och mormor var syskon, men han torde knappast ha haft en aning om att båda också var 4-männingar med hans företrädares företrädare på stol 18.
 
När jag skärskådar namnen på de prominenser som besuttit en eller flera (nåja, det gäller väl bara Gustaf Mauritz Armfelt) av de aderton kungliga stolarna finner jag ingen där redan det egna efternamnet skriker ut att det teoretiskt skulle kunna vara en av mina släktingar. Frågan om det kan ha suttit ännu fler Pemer-ättlingar i Akademien får lämnas öppen tills vidare. Två stycken är i varje fall inte illa. Innan jag spårade upp Thomander i Pemer-trädet brukade jag ibland skryta med att vi bland Pemer-ättlingarna hade i varje fall en biskop, en akademiledamot och en nobelpristagare. Sedan hittar jag Thomander, som var både biskop och akademiledamot...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna