ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders August Olsson f.27/8 1867  (läst 386 gånger)

2006-10-01, 11:43
läst 386 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Anders August Olsson f. 27/8 1867 anges vara född i Österfärnebo. Jag har sökt honom i födelseboken åren före 1867 och efter, men utan resultat.
 
Jag tror att han absolut bodde där, men flyttade dit som liten. Hans far skulle ha drunknat i den älv som flyter igenom Österfärnebo (vilken det nu är).
 
Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att söka i inflyttnings- och utflyttningslängderna för Österfärnebo?
 
Själv har jag kollat, men det är många namn att gå igenom och fyra ögon ser mer än två.
 
Om familjen flyttade in till Österfärnebo, så tror jag att det var strax efter 1867.
 
År 1890 och framåt finns han i Stockholm. I början kallar han sig för Ohlsson, men sedan med tillägget Lindborg. Från den tiden och framåt har jag uppgifter.
 
Jag skulle så gärna vilja hjälpa min svåger att hitta sin morfars anor, men jag kommer ingen vart. Det är möjligt att han flyttade långt tidigare från Österfärnebo än 1890.
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-10-02, 09:51
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag flyttar frågan till Källor, Internet, SVAR. Jag förstår att det är för mycket begärt att någon ska orka titta i Inflyttnings- och utflyttningslängderna. Om någon har något tips om var mannen är född, så var snäll och svara där.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-10-02, 14:08
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu har jag efter 5 års letande äntligen fått veta var han var född! Tack vare Chris Bingefors hjälp, så har jag fått veta att han var född i Torbacka, Nora.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna