ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kumenius, Otto - äventyrare  (läst 2588 gånger)

2004-09-27, 07:42
läst 2588 gånger

Utloggad Ulf Skoglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 17:01
    • Visa profil
Är det någon som känner till något om Otto Kumenius?
Restaurantägare på Mallorca,Resebyrå/Hotellägare i
Barcelona och kontraspion (?) under 2:dra världskriget.Bodde här på Mallorca i säkert 40 år.
MVH/Ulf

2004-09-27, 13:07
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Ulf
 
På 60-talet tillbringade jag ett antal somrar i Barcelona. 1961 satt jag i baren på restaurangen Tres Coronas när en världsvan, lätt berusad man som bröt kraftigt på finlandssvenska slog sig i slang med mig och mina vänner. Han påstod att han ägde, ev. hade ägt restaurangen.
Han nämnde inte sitt namn men Otto Kumenius har ju varit aktuell under flera perioder, och vi sa till varandra när vi lämnade baren att det måste ha varit Otto, som vi tydligen kände till redan då.
Jag har också för mig att det sändes ett TV-program om honom för ett antal år sedan.
Hans bok Kontraspion för fem nationer finns till salu för en billig penning på nätet.

2004-09-27, 15:08
Svar #2

Åke Bjurström.

Ett tillägg
Söker man på Otto Kumenius på Google kommer det upp många finska sidor om honom.
Finns det någon vänlig finskspråkig person som kan göra en kort sammanfattning.
Tack på förhand från mig, och säkerligen också från Ulf.

2004-09-27, 18:49
Svar #3

Utloggad Ulf Skoglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 17:01
    • Visa profil
Åke !
Jag drar mig till minnes att jag fick två råkopior
av någon i TV-teamet på just den intervjun som sändes från Mallorca.
Ser i min kassettförteckning att programmet hette:
I Kväll:Robert Aschberg ,19 och 21 maj 1993.
Nu gäller det bara att dem hitta i gömmorna.Otto
ägde en krog här på ön som även den hette Tres Coronas.
Skickar en rapport när jag sett intervjun.
MVH/Ulf

2004-09-28, 12:57
Svar #4

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Ulf
 
Boken Kontraspion för fem nationer finns tydligen på många välsorterade bibliotek.
Kumenius har anklagats för att ha förbättrat sin livshistoria (som varje verklig äventyrare gör) men det är en spännande berättelse.
Anfadern anges vara den världsberömde tjeckiske pedagogen Jan Amos Comenius Komensky f.1562 i Moravia, d.1670 i Amsterdam. Biskop inom en protestantisk sekt.
Eftersänd av Louis de Geer för att tillsammans med Axel Oxenstierna reformera det svenska skolväsendet. Står staty i Frescati, Stockholm.
 
Otto Kumenius f.1912 i Åbo, som boktiteln anger, mycket aktiv under Andra världskriget.
Fadern Uno Kumenius, svensk-finsk, direktör vid Trädgårdscentralen, Helsingfors, dotterbolag till Valio.
Modern Maren, norska.
Hustrun Maj-Lis Blomqvist, d.1966, deltog aktivt i Kumenius verksamhet.
Slutkapitlet om hur Kumenius avslöjade spionen Stig Bergling två år före Säpo är festligt.
 
Mvh Åke

2004-09-29, 05:21
Svar #5

Utloggad Ulf Skoglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 17:01
    • Visa profil
Tack för upplysningarna.Jag tittade på intervjun
med Kumenius igår där han berättade att han under 30:talet var chef för kriminalen i Helsingfors och att han under finska vinterkriget hjälpte 5000  
baltiska flyktingar över till Sverige.Han lär ha arbetat vid polisen i Göteborg och han var den förste som öppnade resebyrå här på Mallorca.
För övrigt så handlade programmet säkert om sådant som du redan läst i boken.Han var som du skrev lätt berusad och hans vokabulär lämpar sig nog inte i Kantstött.
Enligt svenskarna här som var med på Ottos tid,så
vann han en stor summa pengar på fotbollstips,man talar om 300 miljoner pesetas (15 mil.kronor)
Skaplig summa på den tiden,och han ägde en verklig lyxrestaurant här med himmelsk god mat,
frun arbetade i köket.
MVH/Ulf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna