ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Briggen Nancy  (läst 361 gånger)

2002-11-23, 19:25
läst 361 gånger

Utloggad Inger Nemeth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2015-10-18, 15:53
    • Visa profil
Hej!
Jag håller på och hjälper en person i Australien att forska fram var hans farfars far Peter Hedlund kom från här i Sverige. Jag har ännu inte hittat var han var född men muntlig tradition säger Gävletrakten.
 
Peter Hedlund var sjöman och seglade med stor sannolikhet med Briggen Nancy år 1852/53 till Australien via Hongkong. Briggen anlände den 9 December 1853 till staden Fremantle i västra Australien.
 
Peter avvek från skeppet och blev kvar i Australien där han sedermera blev kapten på ett skepp som tog de första bosättarna till den nordvästra delen av Australien. Han upptäckte en naturlig hamn som sedermera blev en stad och som blev uppkallad efter Peter Hedlund. Staden heter Port Hedland.  
 
Nu undrar jag om någon vet något om Briggen Nancy från Gävle? Eller om det finns någon litteratur där man kan söka uppgifter. Har ni Gästrikeforskare någonsin hört att en sjöman från Gävle givit namn till en stad i Australien?
 
Mvh
Inger Nemeth

2002-11-24, 09:05
Svar #1

Nils-Gunnar Eriksson

Hej Inger!
 
Den som vet allt om fartyg från Gävle är Ingvar Henricson. Han bor i Gävle och kan säkert hjälpa dig. Hans adress var i varje fall för några år sedan ingvar.henricson@telia.com
 
Hälsningar Nils-Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna