ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hattmakarmästare Erik Gustaf Malmgren  (läst 908 gånger)

2005-02-08, 08:43
läst 908 gånger

Utloggad Örjan Bohlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2015-08-04, 07:11
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/bohlin/
Vet någon var Hattmakarmästare Erik Gustaf Malmgren f 1745-02-04 i Gävle var bosatt?
Han var son till Gustaf Malmgen och Catharina/Cajsa Funck (som gifte sig 1743-11-20 i Gävle).
Han gifte sig 1775-10-01 i Valbo med Barnmorskan Maria Elisabet Forsselin som var född ca 1747 och som dog 1782-02-28 i Valbo (av gikt).
 
Maria tycks dock inte vara född i Valbo.
Inte heller tycks Eric ha dött i Valbo.
 
Primärt är jag intresserad att lokalisera Erik för att kunna följa upp honom och eventuella hattmakarlärlingar och gesäller...

2006-04-21, 16:03
Svar #1

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 23:10
    • Visa profil
    • www.carlin.no
Jag vet inte om dessa upplysningar är av interesse, men eftersom Erik Gustaf Malmgrens föräldrar är bland mina anor, så har jag noterat några fakta om Erik Gustaf Malmgren.
 
Hattmakaren Erik Gustaf Malmgren med hustru Maria Elisabeth Forselia bodde i Gävle då dottern Johanna Gustava Malmgren föddes 27.juni 1776 i Gävle stad. Avskedade soldaten Erik Gustaf Malmgren bodde 1816 hos systern Anna Dorothea Malmgren och hennes man Nils Nilsson Sehlberg på Strömsbro [hfl]. Före detta hattmakaren Erik Gustaf Malmgren dog 24.oktober 1816 i Gävle stad av feber, 71 år gammal. Dopvittnen 1776 är målarmästaren Peter Hultén, skräddarmästaren Johan Glasberg, hattmakaren Peter Axbergs Hustru och jungfru Maria Catharina Malmgren [Erik Gustaf Malmgrens syster].
 
Erik Gustaf Malmgrens morfar Jöns Larsson Funck var även han hattmakare i Gävle. Jöns Larsson Funck var hattmakare och blev borgare i Gävle 25.november 1703. Jöns Larsson Funck vigdes oktober 1720 med Catharina Eliedotter Gavelström. Dottern Ingrid Catharina Funck föddes ca.1723. Jöns Larsson Funck avled 25.november 1727. Catharina Eliedotter Gavelström vigdes 2.gång 1.augusti 1731 i Gävle stad med hattmakaremästaren Johan Åberg. Johan Åberg var från Köpings län och var änkemann efter hattmakaränkan Anna Olsdotter Märling. Johan Åberg blev borgare i Gävle 13.juni 1733. Johan Åberg avled 7.maj 1744. Hattmakaren Johan Åbergs änka Catharina Gavelström avled 15.november 1772 i Gävle stad av ålder, 96 år gammal. 
 
Om Erik Gustaf Malmgrens föräldrar har jag lite mer upplysningar:
 
Sadelmakaren Gustaf Malmgren blev borgare i Gävle 7.mars 1738. Sadelmakarmästaren Gustaf Malmgren vigdes 20.november 1743 i Gävle med dygdesamma jungfru Ingrid Caisa Funck. Erik Gustaf Malmgren föddes 2.februari 1745, Johannes Malmgren föddes 28.september 1746, Maria Catharina Malmgren döptes 26.februari 1749 [FS], Anna Dorothea Malmgren föddes 12.oktober 1751, Ulrica Malmgren föddes 5.december 1753 och Ingrid Elisabeth Malmgren föddes 9.juni 1756, men dog 31.augusti 1756 av okänd barnsjuka, alla i Gävle stad. Enligt husförhöret är Gustaf Malmgren född 1712 och Ingrid Funck född 1722. Sadelmakarålderman Gustaf Malmgren avled 2.januari 1793 i Gävle stad av ålderdom, 83 år gammal. Sadelmakarålderman Gustaf Malmgrens fru Ingrid Funk avled 29.april 1798 i Gävle stad av ålderdom, 75 år gammal.
 
Källor är i huvudsak kyrkoböcker och husförhörslängder i Gävle, samt Erik Sehlbergs Gefle och dess slägter och min mormors släktforskningsnotater.

2006-11-09, 16:25
Svar #2

Claes J.E.E.Funck

Inlägg till Mats Carlin angående Funck/Malmgren.
Här på Anbytarforum har jag beskrivit en släktkrönika som KB kallar Funcks släktbok. Där står att Alexander Funck 1716-1797 var gift med Beata Margaretha Löfgren,dotter till rådmannen i Norrköping Olof Simonsson Löfgren och Helena Catharina Fries. Beatas far ägde gården Almstad i Tåby och Tingstads socknar. Alexander och Beata hade 12 barn. Av dessa avled åtta,endast fyra uppnådde vuxen ålder. Carl Sten, född 1765,Ulrika Beata född 1777 på Almstad, Gustaf Johan och Fredrik Jacob. Ulrika Beata gifte sig med överauditören i Norrköping Carl Henrik Malmgren. Ulrika Beata avled i Norrköping 1813.
Vänligen Claes J.E.E.Funck  claes.funck@skovdepojkarna.se

2007-06-30, 15:55
Svar #3

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 23:10
    • Visa profil
    • www.carlin.no
Hej Claes,
 
Jag har inte någon kännskap till någon förbindelse mellan Alexander Funck och Jöns Larsson Funck, men jag har hittat mer precisa upplysningar om hattmakaren Jöns Larsson Funck. Upplysningarna ovanför om hans dödsdatum är fel, riktigt datum är 25.oktober 1729 i Gävle [då en epidemi härjade i Gävle, det dog 11 personer samma dag i Gävle, alla efter svårt utstånden sjukdom]. Jöns Larsson Funcks första hustru avled 17.februari 1719 i Gävle och han gifte sig på nytt med Catharina Eliedotter Gavelholm den 25.oktober 1720 i Gävle.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna