ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helena Kristina Hansson, f. 1878-09-28 i Gävle  (läst 362 gånger)

1999-08-01, 19:37
läst 362 gånger

Per-Olof Grönberg

Hej,  
 
Jag söker information om Helena Kristina Hansson, f. 1878-09-28 i Gävle(X). Fader var byggmästare Fredrik Hansson, f. 1843-03-22 i Hedemora (W) och moder Johanna Andersdotter, f. 1842-02-11 i Hedemora (W). Enl. Gefle Heliga Trefaldighets kyrkobok AIIaa: 3, kort 5, sidan 1014, emigrerade Helena Kristina Hansson till N. Amerika 1901-10-28 och återkom till Gävle 1910-07-02. 1914 startade Helena Kristina Hansson handel i Gävle. Jag söker uppgifter om Helena Kristina Hanssons vistelse i Amerika. Var i Amerika var hon och vad gjorde hon där? Jag söker också kompletterande uppgifter om Helena Kristina Hanssons företag. Jag söker dessa uppgifter till en doktorsavhandling i historia om återinvandring från Nordamerika där jag ämnar försöka kartlägga återvändarnas erfarenheter i N. Amerika och koppla dessa till deras verksamhet i Sverige efter hemkomsten.  
 
Mvh
P-O Grönberg, Umeå

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna