ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strandberg Brita Magdalena  (läst 856 gånger)

2001-02-24, 17:05
läst 856 gånger

Gabriella Bylund (Gaby)

Jag har i min tavla hittat namnet Brita Magdalena Strandberg. som kommer till Rogsta, Häggdånger Y-län. Där hon gifter sig med Nils Phersson.
Hon skall vara född i Gävle i sep. 1787.
Tacksam för hjälp
MVH
gabriella

2001-02-27, 16:59
Svar #1

Eva Leksell

I mormonernas IGI-databas på nätet hittade jag det här:
 
BRITA MAGDALENA STRANBERG  
Christening: 24 Oct 1788 Gefle, Gavleborg, Sweden  
Father: JAN STRANBERG  
Mother: BRITA HAMMARBERG  
 
Visserligen stämmer dopdatumet inte riktigt med det du skrev, men tillräckligt väl för att hon ska vara rätt person. (Helt gripna ur luften är IGI-uppgifter inte, enligt min erfarenhet. Oftast är det mer eller mindre ordagranna avskrifter ur kyrkböcker, men de måste förstås kollas.)
 
Redan innan jag kom på att söka i IGI hade jag kollat min Strandbergssläkt i Gävle (idel fiskare) och kommit fram till att Brita Magdalena kunde vara dotter till Gävlefiskaren Johan Strandberg, född 1750, död 1830, gift med Brita Hammarberg. Så det som står i IGI var bara en bekräftelse på min misstanke. Anknytningen till Häggdånger finns genom att både fadern Petter Hekling (fiskare och borgare i Gävle) och modern Anna Strandberg dog där, 1772 respektive 1765, och säkert hade haft sitt sommarfiskeläger där. Sonen Johan kan ha fortsatt att fiska där.  
 
Under Gävlefiskare och deras Norrlandshamnar (Gästrikland - Allmänt) har jag skrivit in många av mina Gävleanor (de flesta av fiskarsläkt). Johan Strandberg finns med där, fast under namnet Johan Pettersson Hekling, för jag hade inte uppmärksammat att han lär ha tagit sin mors namn Strandberg.
 
Tycker du det här verkar intressant kan jag komma med lite mer uppgifter. Men i så fall placerar jag dem i just diskussionen om Gävlefiskare, för då blir det lättare att hänvisa till antavlan där och se samband med andra fiskarsläkter i Gävle.

2001-02-27, 18:18
Svar #2

Hans Tåhlin

Eva!
 
Kan Du möjligen vara släkt med en prästfamilj i Norberg i början och mitten av 1800-talet. En flicka med samma namn som Du gifte sig med en släkting till mig med namnet Bengt Magnus Björkman på 1850-talet och bosatte sig först på Grönzinka bruk i Gästrikland och senare på Smedsbo gård i By socken i Dalarna.

2001-02-27, 19:24
Svar #3

Eva Leksell

Först en komplettering till Gabriella från IGI av vigseln mellan föräldrarna till Brita Magdalena ovan. Den uppgift jag har i mina papper är att de gifte sig i november 1777, så det stämmer ju bra.
 
Brita HAMMARBERG  
Marriage(s):
Spouse: Johan PERSSON STRANDBERG  
Marriage: 9 Nov 1777 Gefle, Gavleborg, Sweden
 
Och sedan ett svar till Hans: Nej, hon är inte släkt med mig. Men jag känner till den släkten, det är den äldsta - och mest kända - av flera olika släkter med namnet Leksell. Under 1800-talets lopp var det sedan många helt obesläktade personer som tog namnet, de flesta var från Leksand. Fast min Leksellsläkt är från Folkärna i Dalarna och kom sedan via Östervåla till Gävle.

2001-02-27, 21:21
Svar #4

Gabriella Bylund (Gaby)

Tack Eva!
Jag tycker att det är intressant detta om Gävlefiskarna utefter Norrlandskusten så jag blir glad om Du vill dela med dig av dina kunskaper.
Gabriella

2001-02-28, 18:29
Svar #5

Eva Leksell

Ja, visst är det intressant med de här fiskarna. det tycker jag med. Jag kan återkomma under Gävlefiskare och deras Norrlandshamnar om några dagar eller så.
 
Innan du samlar på dig för mycket ska du väl kolla om Brita Magdalena är den hon verkar vara. Ett enkelt sätt till att börja med är kanske att höra med Landsarkivet i Härnösand om det inte finns bouppteckning efter Johan (Jan) Strandberg och hustrun. I så fall borde de lätt - och avgiftsfritt - kunna kolla om Brita Magdalena i Häggdånger finns med bland efterlevande barn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna