ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyrisson i Ofvansjö  (läst 579 gånger)

2002-11-11, 15:53
läst 579 gånger

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Jag härstammar från Tyris Larssons dotter Elisabet Tyrisdotter född 1665 (brodern Johan f.1676 gm Judith Holst och deras dotter Judith gm von Knorring). Tack Katarina Sohlberg! Vi är många som härstammar från Elisabet Tyrisdotter, säkert 100 pers. Min gren går ner till Jonas Sundberg född 1801-08-07 i Hillsta Ofvansjö som flyttar till Orkesta. Där blir det andra efternamn som Österberg och Eriksson.

2002-11-11, 17:16
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Då 'Tyrisson' är ett s.k. patronymikon (fadersnamn) så passar det inte in riktigt här under 'Släktnamn'.. (Såvida inte namnet Tyrisson 'låg fast' - dvs behölls generation efter generation, men jag tvivlar på att det var så här.)
-Det verkar bättre att denna rubrik ligger under Landskap: Gästrikland tycker jag - jag kan flytta detta när du sett min kommentar..

2002-11-12, 08:50
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Om rådmannen i Gävle Johan Tyrsson och hans släktförhållanden har tidigare diskuterats under Ovansjö och under Högbo.
 
Visserligen används Tyrsson som släktnamn av Johans barn i Gävle, se Svenska Antavlor 7/1998, s. 302 (ana 373), men patronymikonet Tyrisson/Tyrisdotter som förekommer bland Johans fränder i Högbo är förvisso inget släktnamn. Förnamnet Tyris förekommer bland allmogen i bl.a. Ovansjö och Torsåker i Gästrikland, jfr t.ex. brukspredikanten Olof Thyrisson (1747-1816) i Högbo, sist kyrkoherde i Skog, som var son till bergsmannen Tyris Andersson i Barkhyttan i Torsåker.
 
En diskussion Tyrisson i Ofvansjö under släktnamn verkar mot denna bakgrund inte adekvat.

2002-11-12, 10:16
Svar #3

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Nej, inget släktnamn pga att Tyris Larsson och Anna Perdotter fick döttrarna Margeta, Elisabet (min släkt)och en dotter till samt sönerna Lars, Per och Tyris (dog som nyfödd)och Johan Tyrsson.
Sönerna fick bara döttrar (vad jag vet) därför dog namnet ut. Ville bara informera om att Johan Tyrsson tillhör min släkt. Adekvat? Tyris Larssons släkt är väl adekvat? Jag hade gärna laggt detta under bara Ofvansjö, men det gick inte...En sak till: om nån är släkt med övriga syskon så hör av er.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna