ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Relatives in Turlock, Carlifornia?  (läst 1073 gånger)

2007-08-01, 22:58
läst 1073 gånger

Utloggad Roland Jargården

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 15:17
    • Visa profil
Is there anyone out there in Turlock, California or elsewhere in the US who can help me?  
A brother to my grandmother, Erik Emil Larson born 14 April 1874, immigrated to USA and settled down in Turlock, California. He died there, at Bethany Home on 21 November 1961.
Can anyone find out if he had any family, and if so, do I have any relatives in the US in our days?  
 
Best regards
Roland Jargarden

2007-08-02, 06:06
Svar #1

Kerstin Thölix

Hello Roland !
 
There is an WWI draft regristration card for Erik Emil Larson born on the 14 of april 1874. He is living in the county of Santa Clara in California. He?s address is R70.I In Campbell California and he is working as a farm worker and are emloyed by E E Seagren in Campbell. He?s nearest relative is C G (or C J) Larson 1511 26th street Everett Wash. He has light blue eyes and light brown hair.
 
MVH Kerstin

2007-08-02, 06:58
Svar #2

Kerstin Thölix

In the cencus of 1910 he is living in Campbell, Santa Clara, Californa and is working as a coachman for Erich E Seagren and his family. Year of immigration is 1903, but that coud be wrong.
 
MVH Kerstin

2007-08-02, 07:51
Svar #3

Kerstin Thölix

In cencus 1920 he is a farmer on a fruit farm ?n Cambell on Santa Clara Loo Gates Road. He has immigrated in 1903 and were a naturalized american in 1910.
 
MVH Kerstin

2007-08-02, 09:01
Svar #4

Anders Öberg

Psst! Kerstin,  
jag tror att Roland kan svenska eftersom hans e-mailadress är i Sverige.
/Anders

2007-08-02, 09:29
Svar #5

Utloggad Roland Jargården

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 15:17
    • Visa profil
Anders och Kerstin!
 
Jodå, jag kan svenska och tack vare Kerstin har jag i alla fall kommit lite närmare gåtans lösning.
 
M.v.h.
Roland J.

2007-08-02, 10:22
Svar #6

Kerstin Thölix

Hej Igen!
 
Enligt Ellis Island så kommer det en Erik E Larson till New York med skeppet Lusitania från Liverpool den 13 okt 1911, så tydligen har han varit ute och rest. Han bor i alla fall i Campbell Californien. Han har varit i Amerika i 8 år fram till 1911, och han blev naturaliserad amerikan den 8 juli 1910 i Santa Clara Californien. Han ska till sin vän John Pettersson i Campbell Californien
 
Enligt Ellis Island så kommer det en Erik Emil Larsson till New York den 19 april 1903, med skeppet Hekla från Christiania. Han är 28 år 11 månader gammal och hans slutdestination är Oakland Californien, men ovanför slutdestinatione så står det Redding California och något mer som jag inte kan läsa. Han har i alla fall sin bror C J Larson på 1111 Felbert Street i Oakland California.
 
MVH Kerstin

2007-08-02, 12:38
Svar #7

Kerstin Thölix

I Cencus 1910 så har brodern Charley J Larson precis gift sig med Christine som ska vara född omkring 1873 i Sverige. Hon har 2 barn sedan ett tidigare äktenskap, nämligen dottern Alpha M C Larson 10 år och dottern Ruth V A Larson 7 år. Båda barnen är födda i Nebraska.Familjen bor på Olive street 232 i Turlock Californien där Charley är fireman på stationary station. Det verkar även vara Charleys andra äktenskap. Han ska vara född omkring 1867 och immigrerat 1890
 
Det finns en Charles Larson i Oakland Californien i cencus 1900 som ska vara född i okt 1866 och ha immigrerat 1886. Han är skomakare och gift med Alma som ska vara född i july 1870 i Sverige och immigrerat 1888. De ska ha varit gifta i 6 år men har inga barn
 
Men i alla fall så återfinns Carl och hans familj i cencus 1920 i Everett Washington. Då bor bara dottern Ruth kvar hemma och Carl är minister in church.
 
I Cencus 1930 så har Carl och hans hustru Christine flyttat tillbaka till Turlock i Californien och bor då på Petbony Home for the Aged vilket väl ska vara någon form av ålderdomshem som Carl är superintendent för. och Christine står som matron.
 
Jag har inte hittat Erik Emil i cencus 1930, men han måste ju finnas där.
 
MVH Kerstin

2007-08-02, 18:17
Svar #8

Utloggad Roland Jargården

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 15:17
    • Visa profil
Kerstin!
 
Stort tack för allt arbete du lägger ned för att finna Erik Emil. Jag skall bevara dem tills vintermörkret åter sänker sig över Berslagen och på allvar ta tag i saken då.
 
Att Erik Emils äldre bror Carl Johan, född i februari 1866, också emigrerat var en nyhet för mig. Det har aldrig sagts någon om det i släkten som jag kan minnas. Dock fördubblar det ju möjligheten att finna nu levande släktingar, men skomakaren tror jag inte riktigt på.
 
Än en gång stort tack.
Roland Jargården
Riddarhyttan

2007-08-03, 00:40
Svar #9

Utloggad Dean Wood

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-06-28, 21:01
    • Visa profil
Hello Roland,
 
Turlock is in Stanislaus County, California. The main library is at Modesto, California.  If you know death date(s) you may send a query to the Modesto library:  refquest@scfl.lib.ca.us
 
Perhaps they can find obituaries with more family information for you.  (I had success with a query months ago.)
 
Mvh, Dean

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna