ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolbyggnad i Smedjebacken?  (läst 1983 gånger)

2005-11-12, 18:58
läst 1983 gånger

Utloggad Anneli Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 23:16
    • Visa profil
Skulle vilja veta vilken skola det är eller om det kanske är ett konfirmationskort. Min mormor Signe Född Pettersson sitter i främre raden tvåa från vänster. Hon är född 1910, kortet skulle kanske kunna vara från 1925 eller däromkring. Antagligen är det från Smedjebacken.
 
Hoppas att någon känner igen byggnaden fastän man bara kan se dörren, eller någon kanske känner till någon på kortet och kan säga vart det är.
 
Mvh/Anneli
 

2012-06-24, 21:43
Svar #1

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Jag har en bok - Norrbärke, en bergsslagssocken - i vilken läraren på ditt kort finns fotograferad. Han heter Fredrik Nordvall. Han var småskollärare redan 1872 i Backbyns skola, genomgick sedan folkskoleseminarium och erhöll 1904 transport från Backbyn till Smedjebacken. Där tjänstgjorde han till 1919, varefter han blev kommunalkamrer i Smedjebacken.
 
(Detta kanske du redan vet - det är ju några år sedan in du skickade fotot).
 
Mvh
Annastina Sekunde

2014-07-15, 15:35
Svar #2

Utloggad Gudrun Norman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-07-15, 15:35
    • Visa profil
Detta är Stegelbackens (kusligt namn) skola i Smedjebacken. Jag har själv gått här i början av 50-talet.
 
mvh Gudrun Norman

2018-10-02, 08:50
Svar #3

Utloggad Kjell Östling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-09-12, 22:24
    • Visa profil
Detta fotot är i inte taget vid Stegelbackens skola i Smedjebacken,utan vid gamla församlingshemmet i Smedjebacken!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna