ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hyreskasern i Hofors. Vilka är hyresgästerna?  (läst 723 gånger)

2003-10-22, 18:09
läst 723 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Har ett gammalt kort från Hofors. På baksidan står det: Min adr  Hofors Bruk 43  Hofors.
Mina anfäder var från Sandviken. Min farfar var omgift. Hans första hustru var från Högbo. Hon hette Öberg som ogift, men hon dog mycket ung. Hon hade en oäkta son som så småningom flyttade till hoforstrakten. Kan dessa personer heta Öberg kanske? Eller var de bekanta till dem? Kortet är nog från 1900-talets början.  

2003-10-22, 20:13
Svar #1

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Eftertanke. Det behöver naturligtvis inte vara någon knytning till dessa öbergare. Kan vara helt andra människor.

2006-08-01, 16:02
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Vill göra ett nytt försök att spåra dessa människor och denna byggnad.  
Min farfars första hustru, som dog i lungsot mycket ung, hade en oäkta son, Lars Ludvig Öberg som sedermera bosatte sig hos i Hofors - sannolikt hos son morbror, Herman Thedor Öberg.  
Kan någon hjälpa mig? Någon som känner till människor i Hofors och eventuellt i Torsåker.
 
Betrakta bilden på hyreskasernen ovan samt bilden på familjen nedan och ta en funderare..  
 

2021-02-26, 04:32
Svar #3

Utloggad Yezica Norling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2021-05-16, 12:16
    • Visa profil
Det är definitivt en av de gamla arbetarbostäderna på Storgatan, som finns kvar än idag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna