ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kullen, Storvik 1909 / Kullavik  (läst 4324 gånger)

2005-01-02, 17:25
läst 4324 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info

Är det någon som känner igen detta hus som enligt kortet heter Kullen. Skrivet i Storvik 1909.
Ser ut att vara byggt i nationalromantisk anda ...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-01-02, 21:31
Svar #1

Margareta Nilsson

Västerbergs folkhögskola i Storvik, Sandviken?
jämför taket på huset med denna bild (se pil):
 

2005-01-02, 21:42
Svar #2

Margareta Nilsson

hoppsan! bilden kom bort - nytt försök!

2005-01-03, 13:22
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Margareta!
Är dock tveksam till om det är rätt identifikation. Ser dessvärre ej några likheter ... om huset nu inte byggts om ...
Kompl. till ovanstående. Kortet är poststämplat i Storvik. Fanns det möjligen flera sådana postorter?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-01-03, 15:14
Svar #4

Utloggad Essan Gradhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-05-20, 08:33
    • Visa profil
Det är INTE Västerbergs folkhögskola! Först och främst ligger den inte  
så där nära järnvägen.
För det andra så stämmer utseendet inte på något vis - jag var dit och kikade igår.  
Däremot kan det vara någon, icke nu existerande, byggnad på vägen till Bro i Storvik.  
Men det är bara en gissning! Jag kan inte minnas att jag sett denna byggnad tidigare.

2005-01-03, 18:02
Svar #5

Olle Hörnlund (Harverjan)

Kan det inte vara järnvägsövergången där man åker över till folkhögskolan? I så fall bör huset ligga där den nya vägen är byggd idag ??
 
MVH
Olle

2005-01-03, 18:03
Svar #6

Olle Hörnlund (Harverjan)

Glömde säga att vägen till fölkhögskolan heter kullenvägen enl den karta jag tittat på iaf.
 
MVH
Olle

2005-01-03, 20:39
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Essan och Olle!
Det här med Kullenvägen verkar lovande - och närheten till järnvägen likaså.
Håller utkik på Tradera efter bilder från Storvik för att se om det möjligen finns någon med denna del av Ovansjö sn, där vi väl kan befinna oss.

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-01-04, 16:07
Svar #8

Utloggad Essan Gradhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-05-20, 08:33
    • Visa profil
Hej igen Olle!
Glömde tala om att området precis där järnvägen går under väg 80 heter Kullbacka!

2005-01-04, 21:35
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Essan även för denna upplysning!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-01-08, 12:19
Svar #10

Utloggad Nils Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2010-08-21, 09:31
    • Visa profil
Nu kommer jag säkert väcka ont blod, men ändå...
 
Om vi tar det kronologiskt:
2/1 10:50 lägger hobbybjörn ut en efterlysning på www.gamlavykort.nu: http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_posts.asp?TID=869&PN=1.
2/1 17:25 lägger Olle Elm ut efterlysningen här.
3/1 löses gåtan här.
3/1 20:49 rapporterar Olle tillbaka på www.gamlavykort.nu.
6/1 10:13 lägger ut hobbybjörn ut kortet till försäljning för 40:- på Tradera: http://www.tradera.com/auction/aid_10221822.
 
Jag har ingenting emot bildgåtor av olika slag och jag har flera gånger försökt identifiera bilder på både www.gamlavykort.nu och här i Anbytarforum, dock tycker jag att det borde framgå bättre var bilden kommer ifrån och vem det är som vill veta vad den föreställer. Om bilden t.ex. kommer från ett gammalt fotoalbum och identifieringen är pusselbiten som löser gåtan om personens ursprung, då är jag gärna med och försöker hjälpa till. Även om det betyder att jag lägger en halv dag på att besöka en viss plats för att jag tyckte den liknande platsen på bilden. Däremot känner jag mig lurad när jag lägger tid och möda på att försöka identifiera en bild och det senare visar sig att det bara var för att bildens ägare skulle kunna tjäna en femtiolapp på Tradera.
 
Fram för bättre förklarande av förhållandena, således.

2005-01-08, 12:30
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är väl ingen större skada skedd. De som hjälper att identifiera gör det nog oftast för sitt eget nöjes skull.
 
Dock kanske Olle borde talat om inledningsvis att frågan kommer från www.gamlavykort.nu. Där handlar väl det mesta om vykortshandel på ett eller annat sätt.
 
Ange alltid källan alltså, även i detta sammanhang.

2005-01-08, 15:43
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nils Nilsson - vem Du nu kan vara,
Kommer att svara under kvällen på Ditt inlägg. Kan ju inte nå Dig på e-post då Du ingen uppger.
Nu blir det födelsedagskalas här på det just nu stormiga västkusten.
Vänligen,
Olle Elm  
 
PS. Anders,
Är inte enig med Dig om att www.gamlavykort.nu. Där handlar väl det mesta om vykortshandel på ett eller annat sätt. DS
Vänligen,
Olle Elm

2005-01-08, 15:58
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det var nog främst en allmän kommentar om samlande. Det är väl ganska intimt förknippat med handel med objekten? Frimärken, antikviteter, konst, vykort osv. Redan som 10-åring satt jag och blev imponerad när ett frimärke i samlingen var värt 1:- och de andra bara 0:25!

2005-01-08, 16:42
Svar #14

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Efter att ha varit på plats i Storvik vill jag meddela att huset troligen inte står på ovannämda plats. Varken naturen omkring eller nuvarande hus (som är rätt gammalt) har någon likhet med kortet ovan. Om kortet är skickat så skulle det vara intressant att se även text-sidan för att på så sätt få info om den som skickat det.
mvh
Katarina Sohlborg
Katarina Sohlborg

2005-01-08, 21:51
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bäste Nils Nilsson - vem Du nu kan vara – och andra på Anbytarforum som kan ha intresse av den här diskussionen,
 
Sedan jag för några år sedan började samla vykort över min hembygd – ett för mig intressant komplement till min släkt-och hembygdsforskning - har jag upptäckt diverse forum på nätet där vykortsintresserade håller hus. Ett av dessa är http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_topics.asp?FID=8 , eller enklare Nya Efterlysningen.  
Ganska snart kom jag att tänka på att jag kunde be om hjälp i Anbytarforum - ett ytterst välbesökt och kompetent forum med människor som liksom jag är intresserade att identifiera olösta frågor – när det gällde svårlösta bildgåtor från ”Nya efterlysningen”.
 
Att be om hjälp i Anbytarforum visade sig vara en lyckträff. På detta sätt har jag fått hjälp att identifiera ett flertal bilder - svar som jag därefter publicerat i Nya efterlysningen - dock med angivande av vem som gjort identifieringen. (Har jag vid något tillfälle missat detta – vilket jag inte tror – beklagar jag det, och ber den som finner något sådant att meddela mig, så att jag kan rätta till det.)
 
När jag lagt ut bildfrågorna i Anbytarforum har jag gjort det för att jag själv tycker om att lösa gåtor, men även förmedla lösningar på gåtor. Här är det ingen skillnad i min inställning mellan vykortssamlande och släktforskning, något som någon kanske uppmärksammat under åren, då jag lämnat ut såväl egen forskning som bl a just bilder - scanningar - från mitt under åren inköpta genealogiska bibliotek.
 
Ibland har det varit långt mellan mina bilder i forumet. Vid ett tillfälle fick jag ett privat-mail från en deltagare i Anbytarforum som bad mig fortsätta lägga ut bilder då dessa var av intresse. Jag tog detta som ett tecken på att fler hade samma intresse som jag – att det roligt att lösa gåtor, såväl släktforsknings-som bildgåtor …
 
Nu visar det sig att jag på detta sätt bidraget till att någon kunnat använda sig av en identifiering i Anbytarforum, vilken förmedlats till Nya efterlysningen, för att på Tradera bjuda ut det kort som identifierats till försäljning. Nils Nilssons grundliga utredning visar tydligt på detta.  
 
Om det är en mer allmän uppfattning att det jag bidraget till strider mot Anbytarforums normala regler, etiska förhållningssätt eller dylikt, vore jag glad att få reda på det. Om ej kommer jag att fortsätta att vid olika tillfällen publicera egna och andras bilder som jag vill ha hjälp med … oavsett om vederbörande någon gång i nutid eller framtid tänker avyttra detsamma. Om jag vid varje fråga skall uppge om den kommer från Nya efterlysningen eller ej ber jag att få fundera på. (Min tanke här – så här långt – är att denna regel väl inte gäller frågor av släktforskningsnatur  . varför skulle den då gälla bildfrågor?...)
 
Till dess någon övertygar mig om motsatsen kommer jag att leva i föreställningen att de flesta här i forumet har samma inställning som jag; De tycker helt enkelt att det är kul att leta, lösa frågeställningar, klura ut vad som kan dölja sig bakom en fråga … - att de flesta liksom jag,  utan en tanke på motprestation, delar med sig av sin kunskap .. kanske spenderar timmar med dyrt förvärvade böcker, mödosamt ihopkomna avskrifter, det egna Genline m m, bara för att få glädjen att lösa frågan och dela med sig den lösningen ..
Om någon sedan använder lösningen för att sälja ett kort för 40 kronor bekymrar mig föga. Kanske det i andra ändan sitter en vykortssamlare – som liksom jag samlar bilder från sin hembygd – vilken blir själaglad över att just få se den bilden … och 40 kr för den glädjen  .. det är nog ganska billigt.
 
Vänligen,
Olle Elm
 
PS. (Att just jag valde Anbytarforum för en bild kanske hänger samman med publiceringen av - vad jag kan förstå - den första digitala bilden i Anbytarforums historia   - alltså idén med att använda Anbytarforum för digitala bilder … men det är ju en annan historia .. ) DS.
Vänligen,
Olle Elm

2005-01-08, 21:57
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Katarina Sohlborg,
Har e-postat till hobbybjörn och bett om en bild på baksidan. Förmedlar den här så snart/ifall han sänder den.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-01-08, 23:32
Svar #17

Utloggad Essan Gradhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-05-20, 08:33
    • Visa profil
Olle!
Du har så rätt! Vi är många som har samma intresse som dig - att det roligt att lösa gåtor, såväl släktforsknings-som bildgåtor.....
Så fortsätt lägga in dina bilder!

2005-01-09, 10:22
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Katarina Sohlborg,  
Här kommer baksidan som jag fått översänd från Björn Alnebo - så hette han alltså ..

Jag lägger det på denna ledden för att vi skall se meddelandet från Elin. Kortet är alltså sänt till Ida Åkervall, som jag gissar jobbar hos (piga?) familjen Lövberg på  Kungsholmsgatan 18, 4 tr i huvudstaden.
Hälsningen Guds frid tyder jag som att vi kan ha att göra med personer som tillhör frikyrkan - men jag kan ha fel..
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-19, 20:41
Svar #19

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Nytt förslag!  
 
På Tradera finns utlagt ett vykort som jag sätter en krona på föreställer samma Kulle som i denna tråd, bara med den skillnaden att Kullen här låg vid Säröbanan (Göteborg-Särö Järnväg, öppnad 1903-04). Vid Kullen fanns en hållplats som från 1911 benämndes Kullavik.  
 
Även om korten inte visar exakt samma motiv så andas bilderna samma miljö och järnvägsgrinden som finns med på båda bilderna, öppen för vägen i ena fallet och stängd i det andra, är exakt densamma. Och visst stämmer naturen bra mycket bättre med västkusten än Storvik.  
 
 
 
Det vore trevligt om någon i Göteborg m.o. kunde bekräfta min tro, gärna med ett nytaget foto från samma plats.  
 
Jöran Johansson  
 
012020122 (snabel-a) telia.com

2005-06-19, 20:45
Svar #20

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Nytt förslag!
 
På Tradera finns utlagt ett vykort som jag sätter en krona på föreställer samma Kulle som i denna tråd, bara med den skillnaden att Kullen här låg vid Säröbanan (Göteborg-Särö Järnväg, öppnad 1903-04). Vid Kullen fanns en hållplats som från 1911 benämndes Kullavik.
 
Även om korten inte visar exakt samma motiv så andas bilderna samma miljö och järnvägsgrinden som finns med på båda bilderna, öppen för vägen i ena fallet och stängd i det andra, är exakt densamma. Och visst stämmer naturen bra mycket bättre med västkusten än Storvik.
 
 
 
Det vore trevligt om någon i Göteborg m.o. kunde bekräfta min tro, gärna med ett nytaget foto från samma plats.
 
Jöran Johansson
 
012020122 (snabel-a) telia.com

2005-06-19, 21:05
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jöran,
 
Detta kort sparade jag från Tradera en gång.
Det är Särö.  
(Jag vet inte om man får lägga ut bilder därifrån, men då får det raderas.)

Hälsn. Eivor

2005-06-19, 21:13
Svar #22

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Bilden kom visste inte med. Nytt försök (lyckas jag inte så klicka på http://www.tradera.com/auction/Allmant/aid_15031679:

2005-09-07, 21:17
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Jöran för Ditt inlägg!
Har försökt att jämföra bilden ovan med den först publicerade bilden. Kan dock inte se så stor likhet i bilderna. Huset vid Säröbanan har avvikande färg och saknar dessutom bl a de nationalromantiska takdrakarna.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-07-31, 12:29
Svar #24

Utloggad Mats Dahlqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-08-01, 14:15
    • Visa profil
Lite information om några av bilderna ovan.
 
Översta bilden (Olle Elm) visar en bild från Kullen - i Norra Halland. Man ser järnvägen, Säröbanan, i förgrunden.
Säröbanan började trafikeras 1903, och fullt ut 1904. Bilden är tagen vid stationen Kullen, som namnändrades 1911 till Kullavik. Stationen var också poststation, och namnet Kullen förväxlades lätt med skånska Kullen - därav namnbytet.
Bilden visar inte stationshuset - utan den då ganska nyligen byggda affären - Claessons. Huset finns fortfarande kvar, var affär ända fram till 1982.
 
Säröbanan lades ner 1965. Spåren finns inte kvar. Bitvis cykelled idag.
 
Stationshuset i Kullavik ser man på den nedersta bilden (Jöran Johansson). Det är det närmsta huset - och det är ett hus som fanns innan järnvägen byggdes. Järnvägen köpte in det - och använde det som stationshus. Huset finns inte kvar - det eldades upp av brandkåren i slutet av 1980-talet. Den andra huset på kortet, lite högre beläget, finns kvar.
 
I dag är området mycket mera grönskande, mycket mera bevuxet.  
 
Bilden som Eivor Andersson lagt in visar ett av Säröbanans stationshus, men inte det i Särö/Särö Västerskog - utan
start/slut-stationen i Göteborg. Detta hus finns inte kvar, revs mot slutet av 1950-talet.
 
Hälsningar/Mats (som är uppvuxen på orten Kullavik)

2010-07-31, 19:04
Svar #25

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Mats
 
Det var trevligt att efter nästan fem år få bekräftat att det var samma Kullen vi talade om.  
 
Hälsningar
Jöran

2010-07-31, 22:43
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Mats för den initierade informationen! Kanske också samlarna på Gamla vykortsforumet kan vara intresserade av informationen. http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_posts.asp?TID=869&PN=1.  
Varför inte kommentera där också, med delar av vad som anges ovan - om nu inte Nils Nilsson skulle misstycka  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-08-01, 14:15
Svar #27

Utloggad Mats Dahlqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-08-01, 14:15
    • Visa profil
Till Olle Elm: Jag har gjort en kommentar även där (det var lätt att bli medlem). Rätt så intressant detta med gamla vykort.
Hälsn/MatsD

2013-04-14, 21:34
Svar #28

Utloggad Ulf Claesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-04-14, 21:34
    • Visa profil
Huset som visas är min pappas föräldrahem. Alla hans syskon utom en föddes där. Jag var där många gånger under min uppväxt, och en son till min farbror Bertil (som tog över affären efter sin far Carl) bor till vänster om huset på bilden. Så härligt att se en kolorerad version av detta gamla vykort.

2013-04-16, 20:42
Svar #29

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Ovanstående inlägg är flyttade.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd / Moderator Västergötland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna