ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Almundsryd - När är fotot taget?  (läst 1659 gånger)

2011-08-05, 22:30
läst 1659 gånger

Andreas Fondell

Hej!
 
Jag har fått bifogat fotografi av en släkting. Det är inte helt klarlagt vem det föreställer, då uppgifterna antecknade på fotografiets baksida är något motstridiga. Det finns två kandiderande par:
 
1. Carl Johan Petersson, född 1829 i Karlshamn, död 1903 i Almundsryd och dennes hustru Johanna Andersdotter, född 1830 i Almundsryd, död 1912 i Almundsryd
 
2. Johan Carlsson Lust, född 1852 i Urshult, död 1918 i Almundsryd och dennes hustru Johanna Håkansdotter, född 1847 i Asarum, död 1932 i Almundsryd
 
Det skiljer alltså 23 resp 17 år i ålder mellan de två paren.
 
Är det någon som har någon uppfattning om när i tiden fotot kan vara taget och uppskattad ålder på paret? Kan man utröna detta så kan man alltså sluta sig till vem det är på fotografiet.
 
Tacksam för hjälp!
 
Andreas
 

2011-08-06, 04:35
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Har du någon fotograf till kortet? Jag skulle tippa att fotot är från ca 1880. Då utgår jag från kvinnans krage och i viss mån mannens. Mannen kan vara ca 60 år och kvinnan ca 55 år. De skulle då vara födda ca 1830 och 1835. Dessa årtal ska bara tas som ett riktmärke.
 
Om man utgår från att det skulle vara par nummer två, som är födda 1852 och 1847 och paret är ca 55-60 år skulle fotot vara taget ca 1902-1912. Det känns inte helt okej. Kvinnor hade inte detta krås i halsen då. Samtidigt är det något i fotot, som gör att att det ser ut att vara taget kring 1900. Kan det vara en reproduktion av ett äldre foto?
Ann-Mari Bäckman

2011-08-06, 09:32
Svar #2

Andreas Fondell

Hej Ann-Mari!
 
Hade hoppats på att du skulle läsa detta, då jag har sett från dina inlägg tidigare att du har mycket kunskap om klädstilar etc som kan tidsbestämma fotografier.
 
Fotografiet är beskuret men jag vet inte om det är en reproduktion eller om det har bildbehandlats efter inscanning. Jag har det endast i digitalt format men har ställt fråga om fotograf/ateljé och ev ytterligare bortskuren bakgrund till ägaren av fotografiet. Får se vad det ger.
 
Du gör också bedömningen att mannen är något äldre än kvinnan? Betänk att i fallet med par nummer två skall kvinnan vara fem år äldre än mannen. Kanske inte så troligt?
 
Med vänliga hälsningar
 
Andreas

2011-08-06, 10:52
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är inte så lätt att bedömma åldern exakt, utan man får utgå från en ungefärlig ålder. Mannen och kvinnan kan lika gärna vara lika gamla eller att hon är något äldre.
 
Jag har gått igenom kort från Porträttfynd, för att se om jag skulle kunna komma fram till något annat årtal, men jag håller nog fast om att fotot kan vara från 1880-1885.
 
Det här fotot är lättare att bedömma, p g a mannens lilla krage, som var modern ca 1885-1890. Kvinnans klädsel med den vita kragen, de lite vidare ärmarna och tygstycket nedanför midjan,  
påminner om kvinnan på ditt foto.
 
par
 
Den här kvinnan har den lilla vita kragen, men fårbogsärmar, så jag tror fotot är från tiden 1900.
 
par
 
Till de här korten finns ju fotografer, så då kan man ju kolla, när de var verksamma.
Ann-Mari Bäckman

2011-08-06, 19:39
Svar #4

Andreas Fondell

Tack Ann-Mari!
 
Det är glädjande för min egen del om det är alternativ 1 som är det rätta, då det är min farfars mormors föräldrar, vilka jag aldrig hade vågats hoppas hitta ett fotografi på.
 
Det finns en notering på baksidan av fotografiet som bygger på uppgifter från en kvinna, Ebba, som är barnbarn till bägge de två paren. Enl noteringen är fotografiet på Ebbas mormor och morfar Carl och Johanna, födda 1827 el 1828 resp 1830. Det som ställer till det är att de benämns med efternamnet Lust, vilket är i själva verket är det efternamn som Ebbas farfar och farmor hade, d.v.s. Johan Karlsson Lust och Johanna Håkansdotter.
 
Vid närmare eftertanke så har Ebba (född 1902) träffat sin mormor (dog när Ebba var 10 år) såväl som sina farföräldrar (dog när Ebba var i vuxen ålder). Hon bör alltså ha haft klart för sig vem det var på fotografiet, men uppenbarligen rört till det när det gäller efternamnet.
 
Andreas

2011-08-06, 21:30
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Min uppfattning är att ju yngre en person är då denne skriver vem det är på ett foto, ju trovärdigare är det. Risken i alla fall förr var att äldre människor som såg dåligt hade inga eller kanske dåligt fungerande glasögon. Ser man inte skarpt, kan man tycka att det är den och den på fotot. Så därför är det viktigt också att man kan avgöra om det är sannolikt att det är den person, som finns noterad på baksidan av ett foto.
 
Så du menar att hon kallar Carl johan Pettersson för Lust?
 
När jag tittar närmare på kvinnan, så verkar hon ha ett förkläde på sig. Eftersom jag inte känner mig så där alldeles säker på att fotot verkligen är från 1880-1885, så bör du försöka kanske finna fler bilder av paret. Har du kollat Porträttfynd?
Ann-Mari Bäckman

2011-08-07, 14:39
Svar #6

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Ett litet hopp står till de 24 Almundsryds Hembygdsförenings årsskrifter som står i min bokhylla. Kanske kan det finnas något i någon årsskrift. Jag rapporterar.
 
Mvh/Rune

2011-08-07, 15:07
Svar #7

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Vad hade de här kandidatparen för samhällsställning? Jag tycker att kvinnan ändå är ganska så välklädd.

2011-08-07, 16:56
Svar #8

Andreas Fondell

Ann-Mari,
 
Ja det stämmer, i anteckningen benämns han Carl Lust. Det finns tre saker som talar för alternativ 1 enl anteckningen - släktrelation, förnamn och födelseår - men det som talar emot är alltså att paret står med fel efternamn.
 
Göran,
 
Carl Johan Petersson var urspr sjöman och sen brukare. Från 1887 var han backstugesittare i Stenkullen under Vrångaböke Norregård. Kring sekelskiftet står dottern Ingrid som ägare av stugan på 1/64 mtl.
 
Johan Karlsson Lust var även han backstugusittare i Backatorpet under Vrångaböke Norregård. Backstugan köptes ut till eget 1908.
 
I kyrkböckerna kommer de två stugorna efter varandra och Carl Johan Petterssons dotter Ingrid Carlsdotter gifte sig med Johan Karlsson Lusts son Axel Vilhelm Viking. Tillsammans fick de två barn, Ebba född 1902 och Karl Algot född 1907.
 
Rune,
 
Tack! Det hade varit snällt om du kunde titta i årsskrifterna. Jag har inte tillgång till dessa.

2011-08-08, 08:21
Svar #9

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Det var synnerligen magert med bilder före 1900 i årsskrifterna. I årgång 1972 finns en artikel Ett strävsamt par med bild på Sven Pettersson och Elin Danielsdotter. Sven gick under namnet Tallaschennen.
 
Nog bör det finnas gamla kort i hembygdsföreningens arkiv. Det blir att kontakta föreningen.
 
Mvh/Rune

2011-08-14, 14:57
Svar #10

Andreas Fondell

Jag har nu varit i kontakt med innehavaren av fotografiet. Mycket riktigt är det en reproduktion gjord under andra halvan av 1970-talet. Troligtvis var det även då som anteckningen på baksidan kom till. Ebba, som lämnat uppgifterna, var då i 75-årsåldern och enligt uppgift klar i huvudet.
 
Det går alltså inte nu, då originalet tycks ha kommit bort, få fram uppgift om fotograf. Reproduktionen lär dock inte vara beskuren.
 
Ann-Mari,
 
Vad säger du? Stärker dessa uppgifter din uppfattning om att fotografiet är taget ca 1880-85?
 
(Meddelandet ändrat av anfo 2011-08-14 14:58)

2011-08-14, 21:43
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tror att jag skulle ha sett det på ett helt annat sätt om det hade varit ett gammalt visitkort, kanske något gulnat. Då jag ser på det igen, så får jag fortfarande känslan av att kortet är från 1880-1885, men jag är inte 100.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna