ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brandövning i Gamleby?  (läst 668 gånger)

2002-12-10, 01:02
läst 668 gånger

Hans Svedberg

Jag (1 år) hade tagit med mig mamma och pappa 1939 till Gamleby från Västra Ryd (AB). Pappa hade fått anställning vid Tjustfrukts konservfabrik och sitter längst till vänster på taket på bildens vänstra bil. Jag tror att fotot är taget vid en stor brandövning i Gamleby kring 1940.
 
Foto med bättre upplösning kan jag skicka om du frågar på: hasse.sved(vid)telia.com
 
Trevlig helg önskar Hasse S
 

2002-12-10, 17:11
Svar #1

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ja, bilden är tagen i Gamleby. Jag kom till Gamleby 1950 och känner igen konturerna av det bakomliggande Garpedansberget väl. Utifrån järnvägsspåret att döma kan fotot vara taget i närheten av Gamlebys gamla (nu nedlagda) mejeri i vars omedelbara närhet Gamlebys nya brandstation (nu flyttade) förlades i mitten eller början av 1950-talet. Byggnaden på bilden känner jag inte till men den revs kanske redan under sent 40-tal eller tidigt 50-tal och fick väl så småningom ge plats åt den nya brandstationen.  
Hälsningar  
Dag M. Hermfelt

2002-12-10, 23:28
Svar #2

Hans Svedberg

Gamleby 1940. Kul att få respons på en gruppbild som den här. Mitt under kriget tog man sånt här på allvar. En del borde kunna känna igen sin far på bilden. Obs! 33 män men ingen kvinna!
 
Hasse S

2010-02-13, 21:53
Svar #3

Utloggad Bo Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-02-14, 23:06
    • Visa profil
Synd att jag inte sett den här diskussionen tidigare. Bilden är mycket riktigt tagen i Gamleby, men Dag Hermfelt har missat lite beträffande platsen. Den är nämligen tagen på Varvsgatan, alldeles vid korsningen mot Hamngatan. Bilarnas kylare pekar ut på Varvsgatan, med ”körriktning” mot hamnen. Huset bakom bilarna finns, såvitt jag minns, fortfarande kvar, men den husgavel som sticker upp till höger kan vara borta.
Järnvägsspåret är inte banan Västervik - Norsholm, utan ett lokalt hamnspår, som utgår från Gamleby station och via en bro över ån här intill leder till hamnen.
Brandstationen var emellertid senare förlagd till en byggnad intill mejeriet och den nämnda järnvägslinjen, så som Hermfelt anger.
 
Jag kan inte utesluta att det fortfarande skulle vara möjligt att identifiera en och annan person, om man hittar rätt sagesman.
Bo Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna