ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byskola i Heden 1917 - Vilka är Emil Backmans kamrater?  (läst 753 gånger)

2003-06-24, 17:50
läst 753 gånger

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil

Skolkort taget 1917 utanför skolan!
Kortet är gjort som ett vykort och på baksidan står följande: Kortet är skickat till skolgossen Erik Persson (min farbror) i Hultanäs.  
Heden den 21/1 1918. Bästa kamrat! Ja nu ska du få ett kort där vi alla skolbarn ha fortegraferås (fotograferat oss) på. Jag har nu min syster och bror här på kortet. Jag ska göra ett kors (kryss) på oss så att du ser var vi är.  
Många hälsningar från mig Emil Backman
På gaveln står att läsa: Jag står på knä framför syster min. Och det är vad jag vet om bilden. Jag vet inte vilket av alla Heden som avses. Har kollat en vägatlas och hittat 16 orter som alla heter Heden. Erik som kortet skickades till bodde dock i Hultanäs som ligger i Småland utanför Åseda. Tacksam för all hjälp att fastställa ort och klasskamrater och lärarinna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna