ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Datera bild, Oskarshamnstrakten(??)  (läst 1041 gånger)

2010-11-01, 15:26
läst 1041 gånger

Utloggad Pierre Petersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 517
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 14:34
    • Visa profil
    • Foton och Folk
Hej!
Denna bild kommer från ett fotoalbum med kort från släkterna Forslund och Flisberg som höll till i trakterna kring Påskallavik och Oskarshamn. Men vad är detta för en bild? Är detta vad man kallar en Ferrotyp? Från vilken tid kan den vara? Hur gammal kan kvinnan på bilden vara?
Mvh
Pierre Petersson

2010-11-01, 15:29
Svar #1

Utloggad Pierre Petersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 517
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 14:34
    • Visa profil
    • Foton och Folk

2010-11-02, 08:12
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Pierre!
 
Jag har ingen aning om när denna bildtyp var vanlig. Du kanske kan söka på nätet.
 
Om jag skulle strunta helt i detta och bara tittar på fotot, så skulle jag vilja ha det till ett 1900-talsfoto, kanske kring 1910. Lite svårt att riktigt urskilja kvinnans ansiktsdrag, men hon kan kanske vara kring 25 och skulle då vara född ca 1885. Ta detta, som ett ungefärligt riktmärke, tills du får veta när denna typ av foto var aktuell.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-11-03, 14:16
Svar #3

Utloggad Pierre Petersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 517
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 14:34
    • Visa profil
    • Foton och Folk
Hittade själv lite info i boken Stora boken om familjebilder av Björn Axel Johansson. Kan bekräfta att det rör sig om en ferrotyp. Det var mindre bemedlade människors alternativ då metoden baserades på en billig bit bläckplåt. I Sverige var de populära framför allt under 1800-talets sista decenier men förekom även in på 1900-talet.
 
/Pierre P

2022-01-12, 09:41
Svar #4

Utloggad Emma Holstensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-09-30, 08:14
    • Visa profil
Hej Pierre
Jag snubblade över det här gamla inlägget kring Flisberg/Forslund släkten i Påskallavik. Jag tycker onekligen att bilden är rätt lik min mormors mor, Olga Forslund f. 1880 i Döderhult, se bilaga.
MvH/Emma Holstensson

2022-01-15, 00:36
Svar #5

Utloggad Pierre Petersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 517
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 14:34
    • Visa profil
    • Foton och Folk
Hej Emma,
ja det har du faktiskt rätt i det är likt Olga från andra bilder. Vet inte varför jag inte sett det... har nog varit inställd på att kortet borde vara för gammalt för att vara Olga, men det behöver det inte vara. Så stort tack för din kommentar!
Mvh
Pierre P.

2022-01-15, 08:50
Svar #6

Utloggad Emma Holstensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-09-30, 08:14
    • Visa profil
Hej igen
Kortet jag visade är faktiskt det enda vi har på Olga, så kul att få se ett till.
Olga var som sagt min mormor Inez mor. Jag har försökt forska en del på Olga för att få klarhet i hennes liv, då min mormor inte hade någon vidare kontakt med henne. Har lyckats spåra hennes flyttar o barn i Stockholm men inte fått reda på något om hennes resor som kokerska på sjön. Dock vet vi med säkerhet att hon gjorde resor då vi har sovenier från bland annat Ryssland kvar i släkten. Kanske vet du mer om Olga?
Mvh/Emma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna