ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familj i Bollarp, Adelövs sn c:a 1915  (läst 1862 gånger)

2005-05-22, 15:13
läst 1862 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är lycklig ägare till detta privattagna vykort.

Frimärket är skadat så att årtalsdelen av Lommaryds-stämpeln fattas. Dock Gustav V, 5 öre grön.
Texten är kort: Tack för senast. Vi mår alla godt, hälsning från Bollarp
Vid jämförelse med foto i Sveriges Bebyggelse är det helt säkrat att detta rör sig om Bollarp 1:2 och att bilden föreställer det äldre huset på gården, vilket anges byggt c:a 1740. Som ägare anges 1956: David Gustavssons sterbhus. Fru Annie Gustavsson; barnen Erik, Ingvar.
Jag har jämfört med hfl 1891-95 och Bollarp 1 mtl skatte. De som då bebor anges 13/27 äg (Agaton Johansson) och 14/27 äg (Anders Johannesson). Någon beröring med namnen ovan kan jag inte se.
Har någon senare uppgifter? Det vore roligt att kuna identifiera människorna på kortet.
Vänligen,
Olle Elm
PS. Fann en annan anteckning: Till släkten 1916 - vilket kanske försvårar utredningen ...DS
Vänligen,
Olle Elm

2007-07-25, 22:42
Svar #1

Hans-Åke Johansson

Hej Olle !
 
Kan du förstora den del av bilden med personerna ?
 
Det kan nämligen vara mina farföräldrar som en tid arrenderade Bollarp.
 
Hans-Åke

2007-07-26, 11:54
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Hans-Åke,
Här kommer en förstoring direkt från originalet. Möjligen blir det inte särskilt skarpt ...

Kom gärna med kommentarer till vilka Du tror det är som vi ser på bilden ..
F ö är det här verkligen ett kanonkort och jag vore ännu gladare om det kom från Örserum som är mitt specialområde  
Att man finner postgågna privattagna kort från den här tiden, som dessutom går att identifiera är ovanligt ..  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-07-31, 09:07
Svar #3

Hans-Åke Johansson

Hej Olle !
 
Det är inte ofta man kan få svar på vad kortet föreställer men efter en genomgång av gamla kort hittade jag detta som skickades av min farmor Frida till sin syster Nella: Nella gratuleras hjärtligt på sin 30:e födelsedag den 22 december 1913 av syster Frida
Bilden bör vara tagen i Bollarp, Adelöv under hösten 1913. Farfar o farmor arrenderade gården 1908 - 1916 och bilden är enligt nuvarande ägare
Stefan Gustavsson tagen i trädgården framför huvudbyggnaden. I mitten sitter min farfar Gustav Johansson f. 1878 och vid sin sida har han min faster Eva f. 1910. Framför dem sitter min farmor Frida f. 1882 och i knät har hon min faster Magnhild f. 1911. Bakom Gustav i mitten står en syster till Frida som hette Hilda f. 1883
och som var trilling !
Enligt Stefan G. är det troligen gårdens ägare som står upp på kortet, Kristina och Agaton Johansson och deras dotter Matilda som sitter ner.
Det berättas om min farfar att han hade besök av en granne i mars 1916 i samband med flyttningen
till Frinnaryd du ska väl följa med in och titta på den nye drängen och då låg sonen Joel död i vaggan 3,5 månad !
 
Hälsningar
Hans-Åke

2007-07-31, 21:37
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Hans-Åke,
Det var mycket precisa uppgifter Du har. Har jag fattat helt rätt att Du innehar ett annat exemplar av precis det här kortet, där ovanstående text finns?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-07-31, 23:22
Svar #5

Hans-Åke Johansson

Hej igen Olle !
 
Kan berätta från ett intressant besök i kväll i Bållarp (OBS! Nygammal stavning). Vi träffade Stefan och hans familj och fick se byggnaderna både in- och utvändigt, mycket intressant.
 
Tyvärr måste vi meddela att det är inte korrekt att de övriga personerna på den bild jag innehar med nämnda texten skulle vara Kristina, Agaton och Matilda Johansson.
 
I stället tror Stefan att det kan vara fadern till Doris och ? som senare innehaft Örensbaden.
Han bodde vid denna tid i Bållarp och hade ett par ogifta systrar som kan finnas på bilden.
 
En fråga, hur har du fått tag i bilden ? Har du anhöriga som kan finnas med ?
 
Hälsningar
 
Hans-Åke

2007-07-31, 23:50
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för meddelandet!
Systern till Doris heter Iris och de är döttrar till framlidne källarmästare Einar Andersson på Örensbaden. Skulle förmoda att han står som sonen Axel Einar i den här hfl:en från 1891-1895.

 
Det aktuella huset i Bollarp finns med i Sveriges bebyggelse för trakten på sid 85. Boken utkom 1956. Det ligger då under Bollarp 1:2 som ägs av David Gustafssons sterbhus.
 
Einar Andersson äger då Bollarp 1:4 och 1:5 vilket bebos och arrenderas av Bengt och Märta Johansson.
 
Om ni inte har tillgång till skriften lägger jag gärna ut bilder och texter här.
 
Själv kom jag över bilden på en internetauktion eller möjligen på en mässa för vykortssamlare. Personerna på bilden är -  vad jag vet - inte släkt med mig.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-08-29, 21:27
Svar #7

Utloggad Mats Christensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-06-02, 21:57
    • Visa profil
Hej
Jag har också anknytning till Bollarp 1:2 genom arrendator Johan Petter Pettersson som brukade marken (Bollarp 2, 14/29) runt 1890- och framåt. Se tidigare inlägg med Hfl. Vet ej hur länge han brukade men dog i Stötarp 1905-04-23
Jag har försökt att klargöra tidigare ägare/brukare då det under perioden 1802-1806 flyttade in en Håkan Persson med fru och 3 söner till Bollarp. (Skatteg enligt Hfl, vilken i så fall)
Håkan dör redan 1806 medan familjen bor kvar i Bollarp. Sonen Sven (Bollarp) och Jan (Åsen södergård) avrättas 1837 i Hullaryd och Svens son Gustav Svensson flyttar 1841 till Rudu i Adelöv men återkommer året därpå och tar över skötseln av gårdeni Bollarp(Frågan är om det är samma gård)
Gustav gifter sig 1850 och flyttar senare till torpet Nybygget på Utjorden 1854
Gustav Svensson dör i Nybygget 1897-09-09
Hur kan man följa linjen mellan Johan Petter Pettersson och Håkan Persson bakåt i tiden för att se om de möjligtvis brukade samma gård
När jag tittar i Hfl Adelöv (Bollarp) finner jag det lite svårt då gårdarna har olika beteckningar beroende på vilken Hfl man tittar på
Är det någon som kan de olika gårdsbeteckningarna och kan hjälpa mig
 
Med vänlig hälsning  
Mats Christensson

2007-08-29, 22:53
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Står det inte 14/27[delar]?  
Bollarp skattegård är ju ett mantal. I hfl 1891-95 anges ägodelarna som:
13/27  
Ägare: Agaton Johansson
Arr: Frans Oskar Johansson  
 
14/27  
Ägare: Anders Johannesson  
Arr: Johan Peter Petersson
 
Dessa ägare hade följande ursprung:
Född 18421207 Agaton, Jan P Jaensson o Anna Gre Andersdr i Bollarp  
Född 18450131 Anders, Johannes Petersson o Anna Maja Håkansdr i Bollkälla  
 
Går man längre tillbaka ser man andra fördelningar. De som har samma deltal bör höra till samma gårdsdel. Så länge dessa beteckningar står, är det nog möjligt att utreda vilken gård[sdel] som var vilken.
Är osäker på när gården delades. Redan i jordeboken 1700 finns tre personer angivna på gården - Lars, Per och Lars ..
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-08-30, 09:12
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen,
När Du ovan anger 1802-1806 flyttade in en Håkan Persson med fru och 3 söner till Bollarp är det nog inte helt riktigt. I hfl 1794-1802 finns de med på pag 40 (GID 971.3.23600).
Om Du undersöker hfl 1806-1809 [hand]pag 20 (GID 971.4.38400) kan Du se att de hitkom från Lommaryd 1794.
Det vore spännande att göra en sammanställning av de boende på Bollarps båda gårdsdelar - eller om det är fler - och se om och hur de är släkt.  
Om man börjar med Håkan Persson säger dödnotisen en hel del:
Död 18060426 Håkan Persson, bonde o hemmansägare i Bollarp, född 1752 i Hökhult i Lommaryd, fadern Peter Svensson, bonde, modern Ingeborg Bengtsdr, gift 1787 med Annika  Johansdr från Åsens Sg, eftelämnar 3 söner, minderåriga, hetsig feber, 54 (Arne Ivarssons avskrift - alltså en andrahandskälla)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-01, 00:02
Svar #10

Utloggad Stefan Gustafson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
År 1817 den 17/7 sker förättning av Enskifte av Bållarp, ägare är då till
13/27 delar Jan Månsson
7/27  delar Johan Larsson
7/27  delar Håkan perssons omyndiga barn
 
Hälsningar  
Stefan

2013-05-13, 18:21
Svar #11

Utloggad Lena Nyström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-05-13, 18:26
    • Visa profil
Hej!
 
Det är inte Einar Andersson ej heller det huset i Bollarp den familjen bodde i.
Einar var min morfar och jag har ett kort som föreställer  
Einar, hans mor, systrar och lillebror utanför gamla huset
i Bollarp.  
Bifogar fotona. De  är nog ganska samtida med ert foto.
Kanske en kringresande fotograf?
Hälsningar,
Lena Nyström

2013-05-13, 21:15
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lena,
Vad roligt att se Dig här!
Om Du har problem med att lägga in foto är Du välkommen att sända bilden till mig - se min profil - så ordnar jag med den i ett bildbehandlingsprogram, så den får plats.
.......................................
Om någon är intresserad av fler bilder från Adelövs socken, har jag lagt in en del här
http://www.orserum.info/vykortadelov1.htm
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-05-13 21:22)
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna