ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lisen och Svenning Rylander, Södra Hestra  (läst 785 gånger)

2013-03-12, 23:23
läst 785 gånger

Johan Lindberg


 
Paret på detta kort är min farfars morfar, byggmästaren Svenning Rylander, som var född 3/11 1850 i Reftele, och dog 3/3 1915 i Södra Hestra, tillsammans med sin hustru Lisen Sundgren, som var född 13/10 1854 i Svärdsjö, och dog 6/8 1931 i Bredaryd.
 
Jag har lite svårt för att avgöra hur gamla de är på det här kortet, men jag vet att de flyttade till Södra Hestra, där bilden togs, så sent som 1908. Jag äger kort på dem som är tagna runt det året, där de ser mycket äldre ut, och är därför böjd att tro att bilden är äldre.
 
Har någon annan teorier att bidra med?

2013-03-13, 00:33
Svar #1

Lennart Rydström

Johan
En snabb koll i Sv Befolkning 1900 ger vid handen att deras 5:e barn Edvin Georg Valdemar  
föddes i Gassljunga Södra i Långaryd 1897.
Familjen fanns alltså nästgårds Södra Hestra redan i mitten av 1890-talet.
Bilden kan alltså vara tagen när Svenning var runt 45 och Lisa Brita strax över 40.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna