ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sevedstorp i Drev - Vem är mannen?  (läst 1710 gånger)

2011-10-03, 00:10
läst 1710 gånger

Utloggad Fredrik Ekstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 23:20
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har två bilder som jag tror kan vara samma man i olika ålder. Det ena är ett större porträtt 40x50 som jag hittade längst in på vinden.
De borde ha koppling till Sevedstorp i Drev.
 
 
 
 
 
En chansning men tacksam för förslag
 
/Fredrik
 
(Meddelandet ändrat av fredrikekstrand 2011-10-03 00:13)

2011-10-03, 00:11
Svar #1

Utloggad Fredrik Ekstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 23:20
    • Visa profil

2011-10-06, 08:03
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
Fotot av Hanna Forthmeiier visar en man på 55-60 år. I vilket fall som helst, så har han grått hår i polisongerna. Jag skulle tippa att fotot är från 1870-talet. Det översta fotot, som suttit på en vägg visar en yngre man på ca 30-35. Redan där kan man utesluta att det är samma man, för det förekom inte några visitkort så tidigt som från 1840-1850-talet, åtminstone inte bland allmänheten. Jag har sett ett kort från ca 1859 i Porträttfynd.
 
Mina misstankar när det gäller kort som suttit uppe på en vägg är att dessa visar personer som hört till familjen, en farfar eller en morfar i det här fallet, knappast en en morbror eller en farbror. När är fotot taget? Det är inte taget  på 1900-talet, inte på 1890-talet, ev på 1880-talet. Kan mannen vara född ca 1853-1860? Detta får du ta som ett mycket osäkert antagande.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-10-06, 10:10
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
En teckning på övre fotot?  Jag får nästan den känslan...  De kunde göra oerhört verklighetstrogna teckningar om de så ville.
Teckningen kunde eventuellt avfotograferas om så önskades.
OM det är en teckning så förvrängs ju tidsskalan - den kan ha blivit gjort nästan när som helst runt mitten av 1800-talet och senare.  Jag tänker på kläderna som är en viss fingervisning.

2011-10-06, 22:52
Svar #4

Utloggad Fredrik Ekstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 23:20
    • Visa profil
Ann-Mari
Som jag förstår det efter att ha googlat och letat lite på Rötters hemsida så jag Hanna Forthmeiier aktiv  från 1863 då ateljen grundades till åtminstonde 1899 då den finn med i ett register över fotografer. Så du har nog rätt att foto kan vara taget runt 1870. Hur mycket ändrades mode på denna tiden? Kan klädslen användas som ledråd?
 
Stefan
Det stämmer att det nog är en teckning. Jag tyckte det såg ut som en teckningen men kan inte mycket om fotografering från denna tiden och trodde inte man tecknade porträtt

2011-10-07, 06:23
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fredrik!
 
Visst kan klädseln användas som ledtråd. Om du vill kan du leta i Rötters Porträttfynd bland Hanna Forthmeiiers alster och se om du hittar någon med liknande kravatter och kragar och där fotot är daterat.
 
Det blir alltid svårare (för mig), när så litet visas av klädedräkten. När det gäller ett foto med fotografens namn och att man ser kartongtypen blir det lättare.
Ann-Mari Bäckman

2011-10-07, 15:34
Svar #6

Utloggad Fredrik Ekstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 23:20
    • Visa profil
Jag tittade genom Hanna Forthmeiiers foton igår och försökte se vilka som hade likande ram. Men det kan ju varit så att man vid fotograferingen kunde välja på olika utformning av pappen?
 
Ska ta en titt på dem igen med avseende på klädseln.
 
Eftersom alla fotografier verkar vara nummrerade för att det skulle vara möjligt att göra nya beställningar av fotografen borde de haft listor/arkiv över dessa. Är de verkligen ingen som har hittat och återställt dessa för gamla fotograf ateljer?
 
Ang. den översta och stora bilden så såg jag nu på passepartoutn att det står Hallbergs Förstoringsatelje Norrköping. Antar att man som förstoring tecknade av ett mindre foto.

2011-10-07, 16:58
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var nog rätt vanligt att glasplåtarna slängdes och listorna med dem, så finns det nog inte så många bevarade. Jag har för mig att jag sett att någon  meddelat att namnlistor fanns kvar för någon viss fotograf (Var det A d Lidwall, Tidaholm?.
 
Nej man kunde inte välja någon speciell sorts kartong på kortet, utan den skiljer sig hela tiden från 1860-talets början och framåt till 1920-talet (Tack och lov).
 
När det gäller förstoring av foto, så misstänker jag hellre att man förstorade bilden på någon större kartong och kanske då fyllde i konturer och annat, så att bilden skulle bli skarpare. (Min teori)
Ann-Mari Bäckman

2011-10-07, 17:10
Svar #8

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
I boken Växjö framför kameran 1847-1900 är det 17 sidor om Hanna Forthmeiier. Dock inget foto som kan ge någon vägledning, möjligen de raka hörnen på den färgade ramen. Sådana visitkort finns och man anger tiden 1873-1875.
 
/Rune

2011-10-07, 20:23
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bernhard Johansson har i sitt Fotografregister angett att denna typ av ram (Hanna Fortmeijers foto) var aktuell 1869-1878.
Ann-Mari Bäckman

2011-10-08, 12:11
Svar #10

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Listor: Beställning och identifiering är två helt skilda saker. Beställaren var ju många gånger helt annan person är den avfotograferade, så bevarade listor är en förrädisk väg.
Jag brukade titta mycket på Västarvets stora bildarkiv innan dess sök- och valmotor kraschade. De hade bla hela arkivet från en kvinnlig fotograf i Stenungsund, (minns ej namnet just nu), komplett med identifieringar. Efter ett tag insåg jag att det var beställarna - eftersom personerna stämde allt som oftast inte. Och ingen registrator kan göra SÅ många enkla fel.
 
Däremot kunde det förekomma att personen identifierades av kopisten på själva glasnegativet.  Dessa identifieringar är mera pålitliga. Stavningen kan vara osäker, men identfiering tämligen pålitlig. Problem kan däremot vara handstilen....   Vad har man för glädje av en identifiering om man inte klarar av att läsa handstilen??
 
Vad gäller förstoringar: Visitkortsfoton är negativ 6x9, så det är inge svårt alls att blåsa upp detaljrika förstoringar.  Bara man har rätt förstoringsapparat så.  
Däremot nån gång tyckte man kanske det var finare att ha en teckning istället. Inte alls ovanligt.
Förstoringsateljéerna brukade hjälpa till med detta också.
Likaså man kan hitta att målade porträtt gjordes efter visitkortsportätt.  Det kan också gälla välbärgade personer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna