ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har någon foton, kartor osv. från Långsjön, Almnäs i Södertälje?  (läst 685 gånger)

2007-05-20, 08:37
läst 685 gånger

Per Nilsson

Hej!  
Vore trevligt att få reda på lite historia om Långsjön i Almnäs (södertälje) under 1800-1900 talet. Min far och syskon växte upp där en bit in på 1900 talet, liksom min farmor och farfar, Vet någon vad dåvarande närmaste järnvägsstation hette? har hört namnet Hugget eller något i den stilen? Vore kul med bilder, kartor och annat om platsen. Själv var jag som barn ofta där om somrarna och hälsade på, en verkligen fin plats! Det skulle vara trevligt om någon vet något om trakten och människorna där innan det blev militärt område, kartor, historier, kort och annat.  
 
Mvh Per

2020-09-27, 11:01
Svar #1

Utloggad Hans Theander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 18:02
    • Visa profil
Du har säkert redan svar på din fråga, men ifall inte: här finns gott om kartor över Almnäs, inkl ett torp som hette Rothugget. Verkar som det finns/har funnits flera ställen med namnet dock, bl a ett närmare Tveta?


https://www.sodertalje.se/globalassets/bo-och-bygga/detaljplaner/gallande-detaljplaner/del-av-tveta-valsta-41---del-2a/almnas---fordjupad-kulturmiljoanalys-infor-dp-arbete-arkeologikonsult---nai-svefa-2012.pdf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna