ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hus i Gnesta?  (läst 1108 gånger)

2011-07-31, 23:29
läst 1108 gånger

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag har ett fotografi som är taget av en fotograf i Gnesta enligt kortet. Jag har inga uppgifter om kortet. Kanske någon kan nysta i detta? Det ser ut som om det är en sjö med ett ganska stort berg bakom och på den vänstra byggnaden finns en text som tyvärr ej går att utläsa.
 
Mvh Guje Lindström

2011-08-06, 23:59
Svar #1

Utloggad Bernt Wåhlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2013-01-18, 02:08
    • Visa profil
Terrängen sluttar väldigt brant ner mot sjön. Om det är taget i Gnesta så
är det förmodligen taget på Bryggeriholmen. Husen är i så fall rivna idag.
 
Se följande:
 
http://www.sormlandsmuseum.se/Sormlandsmuseum/Historien-i-Sormland/Gnesta2/26-De t-beromda-olet/

2011-08-10, 01:40
Svar #2

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Bernt,
 
Jag har nu tittat på länken och även på andra bilder i närheten. Det skulle mycket väl kunna vara därifrån
 
Jag har förstorat upp bilden hemma och kan utläsa följande: Det regnar/snöar på bilden,ganska mycket. På det långa huset högra fönster, längst upp verkar det kunna vara en adventsstjärna. När började man med sånt?
Takläggningen ser ut att vara av äldre modell.
Huset till vänster har en skylt mellan de två mittersta fönstren. Skylten har tre rader och på de två understa läser jag Diverse samt HANDEL. Huset har lite snickarglädje i nocken samt på den veranda som ligger till vänster på huset. Det är även fina spetsgardiner i alla fönstren.
Framför husen verkar det vara någon form av ö eller udde kanske. Frösjön ligger vid Gnesta har jag läst mej till och det skulle kunna vara den. Båda husen ligger ju i en brant sluttning ser det ut som.
 
Ja, jag forskar vidare och tack vare dej fick jag ju många ledtrådar. Tack.
Mvh Guje}

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna