ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Caltex bensinstation - var?  (läst 2049 gånger)

2003-12-04, 20:08
läst 2049 gånger

Anders Nilsson

Jag tror att skylten mitt för stolpen är helt vit bara på grund av att det är baksidan man ser! Det var ju vänstertrafik då.

2003-12-04, 23:11
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Den här typen av hässjor blir inte vanliga förrän en bra bit upp i Dalarna. De brukar nämligen stå kvar på lindorna också sedan man tagit hem höet, fast då uppställda med slanorna lutande mot stolparna så att de liknar luftvärnskanoner. Idag är de tyvärr utbytta mot jätteäggen i plast som står uppställda överallt. På vissa håll står dock hässjevirket kvar och ruttnar ner på ängena.
Jag gissar att bilden är tagen i Dalarna, men att lindorna runt macken förbuskats/förskogats så att man inte längre känner igen sig på platsen.

2003-12-04, 23:31
Svar #2

Lasse Nilsson

Inte sant.
 
Hässjorna är utbytta mot hötorkar.
De tidigare ensilage-silorna är utbytta mot 'jätteäggen'.
 
Dvs torrkonserveringen av hö har flyttat från fälten och våtkonserveringen har flyttat till fälten

2003-12-05, 10:44
Svar #3

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Den här bilden finns efterlyst på:
http://www.gamlavykort.nu/
Där finns ett förslag:
R1 mellan Gisebo och Kaxholmen norr om Huskvarna, dvs gamla riksettan.
Lars

2003-12-05, 19:54
Svar #4

Jan Johansson

Javisst, jag lade ut den där för ett bra tag sedan men eftersom den inte blev definitivt identifierad så provade jag här också. Ett stort tack till alla som hittills har skrivit svar här
 
Det kan bestämmas att bilden alltså är tagen tidigast 1955, och då borde den finnas med i kartan från 1960 (bensinstationer lades väl inte ned på den tiden). Kan man se hur många stationer i Dalarna och uppåt som har den utrustning som den på bilden?

2003-12-05, 23:12
Svar #5

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Jag tog en vända till Gisebo idag och kollade. Nu har macken återuppstått som Preem efter att ha varit nedlagd i många år. Idag ser det väldigt annorlunda ut mot vad jag minns från 50/60-talet men jag har skickat bilden vidare till en bekant som bor strax intill. Men visst var det väl en Caltex-mack här, eller hur Peter?
Mvh, Lars

2003-12-06, 00:09
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

En kort Caltexflukt kan man väl bistå med trots den sena timmen..  
-Visst var det en sådan i Gisebo, inringad stjärna; dvs 'fullservice'.
Caltexmackar verkar ha funnits i nästan varje större vägkorsning, även norrut, så den vägen kan man nog inte gå..

2003-12-06, 01:26
Svar #7

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
De här killarna i Älvsbyn kanske kan hjälpa till??
 
http://www.hatoil.com/bd/bd_alvsbyn_1.htm
 
eller kanske en kontakt med ansvarig för den här sidan
http://www.zlattes.com/caltex.html

2003-12-06, 17:45
Svar #8

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Jag har funderat lite på den stora ganska släta ytan till vänster om byggnaden.
Skulle det kunna vara grunden till en ny tvätt- och smörjhall?
 
Har ni förresten hört den om bruden som hade det lite svårt för sig. Hon fick jobb hos Gulf som telefonist, men svarade alltid Svenska Grulf när nån ringde. Hennes chef försökte lära henne det rätta uttalet, men det gick inte, och till slut fick hon sparken.
 
Så träffade hon sin gamla chef en dag, och han frågade henne om hon hade fått nåt nytt jobb?
- Jodå, svarade hon glatt, jag har fått ett mycket fint jobb.
- Jaså vardå nånstans?
- Som telefonist hos Trexaco!
 
Av alla de bensinmärken som fanns i mina yngre dar återstår idag endast Shell!  
Visst är det skönt med sådana här gamla bilder!

2003-12-07, 11:15
Svar #9

Olle Hörnlund (Harverjan)

Jag tror att det finns verkstad i källarplan eller åtminstone garage på baksidan.
 
MVH
Olle

2003-12-07, 19:42
Svar #10

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Peter det såg ut som det var helt fel, inte Sättraby. Åkte förbi där idag i strålande solsken.  
 
Kan inte tänka att det är den macken, tvätt- och reparationshall ligger till höger om det låga huset. Tittar man på ovanstående bild borde den i så fall legat till vänster.
 
mvh
Lena

2003-12-08, 12:14
Svar #11

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Det var inte Strömstad
Jag passerade där idag

2003-12-19, 22:31
Svar #12

Jan Johansson

Jag gjorde som Maggie föreslog. Fick ett svar som följer:
 
Om jag har rätt är det macken i Heden (Tallåsen utanför Ljusdal), och den finns kvar. Jag har tillbringat stor del av mitt liv i dessa trakter, även ungdomen. Tankade moppen och motorcykeln på Heden vid 13-14 års ålder (1968-69). Poliser var det ont om. Jag är tämligen säker på att jag har rätt, allt i topografin stämmer, även byggnaden med sin verkstad under. Verkstaden är numera påbyggd med tvätthall ovanpå.
 
Någon som kan bekräfta detta?

2004-12-23, 13:53
Svar #13

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Hej
Jag kan bekräfta att detta är macken på Heden. Har även pratat med mackägarinnan som visar sitt kort, samt talar om att det är fotograferat 1960.

2006-05-06, 22:38
Svar #14

Hjalmar Fryklnd

Hej!
 
Jag tror det är en mack i Tösse, Dalsland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna