ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grönalund vid smalspårig järnväg - omkring 1910  (läst 855 gånger)

2010-05-10, 10:23
läst 855 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info

Den här bilden diskuteras på Gamla vykortsforumet utan framgång. Ber nu AF:s läsare om hjälp.
På kortets baksida står; Känner moster igen Grönalund. Moster var den tidigare Johanna Kristina Lindgren som varit kammarjungfru hos en friherrinna von Otter gift Bogeman - och följde med friherrinnan från Jönköping till Vrangsjö omkring 1876. Gifte sig senare med rättaren på Vrangsjö och blev Kristina Gustafsson - (som var vän med en Hedvig hos handlanden Friberg i Vireda 1908 ... som jag har ett kort från - då Kristina fyller 60 år).
 
Det aktuella kortet ser ut att vara avstämplat i Skärblacka men inte helt säkert. Avsändaren heter Hilda.
 
Har man väl sett detta hus en gång tror jag inte man glömmer det.
Vänligen,
Olle Elm
Obs - kortet är inte mitt - utan detta är bara vanligt intresse och detektivande
Vänligen,
Olle Elm

2010-05-10, 10:51
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Knappt har jag ställt frågan, så kom där ett svar på det andra forumet som möjligen löser den:
 
Post o telegrafortförteckningen 1909 listar en  
handelslägenhet Grönalund, Kullerstads socken, Skärblacka. 1km från Skärblacka telefonstation.  
Bör vara huset i fråga, fanns väl smalspår genom  
Skärblacka ?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-05-10, 14:36
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om det ändå är någon som har precis upplysning om huset är ni säkert mer än välkomna!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna