ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hus, cyklar, folk - Var och När?  (läst 752 gånger)

2002-05-20, 13:06
läst 752 gånger

Barbro Östholm (Barbro)

Vet någon var detta hus kan ligga/ha legat? Kanske möjligen Sörmland-Stockholm-Uppland.  
När är det taget? Bör väl vara en bit in på 1900-talet. Och vilka är personerna?
 

2002-05-21, 00:54
Svar #1

Göran Johnson

Cyklarna ser ju ganska moderna ut vilket tyder på att det är en bit in på 1900-talet. Cyklar var relativt dyra i början, så alla hade knappast råd att köpa en. Jag noterar också att det finns en gatlykta på bilden som påminner om Stockholms gatlyktor för gasljus. Gasljus infördes 1853 i Stockholm och elektrisk gatubelysning på 1890-talet. Men gasljus fanns väl i flera städer. Lyktan kan vara ändrad för elektrisk belysning. Det ger liten ledning om tidpunkten. Skymtar man möjligen vatten i högra bildkanten?
Jag tror att huset möjligen kan finnas (eller ha funnits) i Stockholm, t ex på Malmarna, Långholmen etc, och att bilden kanske är tagen omkring 1910?

2002-05-21, 14:18
Svar #2

Barbro Östholm (Barbro)

Jag beskar bilden något för att komma under de 100, originalet går lite längre åt höger. Ser mer ut som ett solbelyst gärde än vatten, men säker är jag inte.

2002-06-17, 22:31
Svar #3

Monika Byström (Moby)

Hej !
Jag bor på Långholmen , men känner inte igen huset. Det kan ju förstås ha ändrat sig över tid.
En Långholmsvandring kan du göra här och se några byggnader : http://w1.866.telia.com/~u86603840/langholm/karta.html
Stockholms Stadsmuseums faktarum är väldigt bra på sådana här saker.
Mvh Monika

2004-10-24, 19:30
Svar #4

Barbro Östholm

Jag har nu fått veta att det är Sundsta gård vid Årstaviken i Stockholm. Fotot ska vara från 1898. Det är alltså vatten man ser till höger.  
Tittade på huset när jag var i Stockholm nyligen, det är sig väldigt likt, tydligen bostadslägenheter nu.  
Men vad var det 1898? Personerna på bilden bodde sannolikt inte där. Söndagsutflyktsmål?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna