ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kraftverksbygge eller vad, samt var ?  (läst 1063 gånger)

2007-06-23, 10:40
läst 1063 gånger

Berith Andersson

Hej  
Känner någon igen denna bild från någonting. Vi gissar på ett dammbygge eller tunnelbygge någonstans i troligen i södra Sverige ? Fotograf är Zander Carlsson från Knäred.  
 

2007-06-24, 09:07
Svar #1

Rune Johansson

Knäreds kraftstation? En genomgång av Brogårdhs böcker från gränstrakterna Småland-Halland- Skåne skulle kunna ge besked om min gissning är riktig.
 
Mvh/Rune

2007-06-25, 18:53
Svar #2

Berith Andersson

Tack Rune
Undrar om det finns någon som är intresserad av att ta tillvara en sådan bild t.ex en hembygdsförening eller liknande. Jag själv har fått med det på en loppis och tänkte slänga det men gjorde ett försök att hitta platsen, om någon visste var fotot var taget.
MVH Berith

2007-06-25, 23:19
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:45
    • Visa profil
Hejsan Berith, jag tror med stor säkerhet att Knäreds forskarring (se medlemsföreningar) är intresserad. Zander Carlsson var från Knäred och fotograferade mycket i sin närhet. Personligen tror jag inte att kortet är från Knäred, men med säkerhet något annat av kraftverken i Lagan. Möjligen Skogaby eller Karsefors? Ta en kontakt med forskarringen, om inte annat så maila mig så kan jag förmedla kortet till dem.
Med vänlig hälsning,
Calle L

2007-06-26, 17:10
Svar #4

Rune Johansson

Gamla foton från gränsbygden av Thore Brogårdh sidan 220 och 221 finns bilder på kraftstationsbyggets arbetsplats i kanalen  mellan Övre och Nedre Knäred.

2007-06-26, 22:46
Svar #5

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:45
    • Visa profil
Rune, ok, om du hittat det hos Brogårdh så köper jag det. Har några av Brogårdhs böcker, men inte den du  anger. Tyckte det var lite tidigt med Knäred, med tanke på att Zander lär varit född ca 1880 och finns registrerad som fotograf från 1911. Knäreds kraftsverk invigdes, vill jag minnas 1908, men hur som helst var det en spännande epok men kraftverksbyggandet i Lagan.
Med tack och vänligen,
Calle

2007-06-26, 23:06
Svar #6

Berith Andersson

Hej Calle
Tack för ditt svar och erbjudande. Ska ta kontakt med forskarringen i Knäred. Vår son har sommarstuga vid kusten i Båstad. Så vi kan ta med det när vi åker dit.
MVH Berith

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna