ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medelpad eller Jämtland ?  (läst 1834 gånger)

2005-09-24, 11:32
läst 1834 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Känner någon igen husen eller människorna på fotot. Det finns inget fotograftryck på kartongen. På baksidan står det handskrivet Hanna Löfgren. Det fanns en fotograf i Bispgården som hette så. Fotot köptes på auktion efter Petter Westin i Gårdtjärn, Sättna.

Detalj av fotot visar att det kanske kan vara en affär.

Personerna uppförstorade.


2010-02-01, 06:36
Svar #1

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Är det någon slags lanthandel (med anledning av tunnorna och sakerna i fönstret)?
 
/Helena i Södertälje

2010-02-01, 11:30
Svar #2

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Vilken härlig bild!  
Silltunnor kanske. Var de så stora? Vad hade man annars i dom?
Mia

2010-02-01, 12:14
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det måste ha varit en liten lanthandel, eftersom någon skylt ser man inte till. Är den vänstra ingången till för bostaden?
Ann-Mari Bäckman

2010-02-01, 13:37
Svar #4

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Om det är Hanna Löfgren som är fotograf, kan motivet vara från Fors. Det fanns en lanthandlare Jonas Nilsson Höglin (1840-1924) i Österåsen, Fors. Det kan eventuellt vara han och hans hustru Engla Stina Nilsdotter (1847-1923) som poserar. Det är synd att inte hembygdsberättaren Sören Nilsson finns med i anbytarforum. Han skulle säkert ha kunnat bekräftat min gissning.
Vänligen Martin Bergman

2010-02-01, 15:14
Svar #5

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej igen!
Hanna Löfgren gick i lära hos fotografen mm Mattias Thiodolph, ända tills hon startade eget. Jag tror att det är ett säkrare tips att motiven är från Thiodolphs hem. Hustrun som poserar är i så fall Erika Strid som han gifte sig med 1855. jag bifogar en länk här http://web.telia.com/~u69603605/page10.html som beskriver Sörbacken där Thiodolph var bosatt. Huset finns kvar än idag. Jag besökte det senast den gångna sommaren.
Vänligen Martin B

2010-02-03, 16:23
Svar #6

Birgitta Elfgren

Hej!
Jag har ingen alls anknytning till trakten utan var bara nyfiken och kikade in...
Undrar ändå om inte det skett någon slags försäljning bakom högra dörr-paret (Dörrarna är ju dessutom öppna, så en enkel skylt kan ha ju suttit på den framsida som inte syns.).På nedre fönsterhyllan syns vad jag är helt säker på är höga karamellburkar i glas, med kupade lock. Sådan burkar hade en äldre släkting kvar när hon hade affär på 30-talet och dessa har jag nu i min ägo.
 
Vänligen, Birgitta E.

2010-02-03, 17:46
Svar #7

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Oddset för att det skulle kunna vara hos Thidolph har blivit lägre. Han drev ingen lanthandel som jag numera känner till.
Att det står Hanna på baksidan på bilden betyder väl att det är hon som är fotograf. Hon verkade vida omkring både i Jämtland, Medelpad och Ångermanland.
Vänligen Martin B

2010-02-04, 15:30
Svar #8

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Jag tycker det ser ut att vara samme man med stort skägg på fotot och på länken om Sörbacken.

2010-02-04, 16:16
Svar #9

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Monica!
Jag tyckte också att det fanns likheter mellan porträttet och mannen här. Men det hela faller på att han inte drev någon lanthandel enligt en säker källa. Däremot var han bagare och och en mycket bra fotograf. En känd hembygdsforskare har lovat att titta in. Vi får väl se vad han har att säga.
Vänligen Martin B

2010-02-12, 10:19
Svar #10

Utloggad Sten Norell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-09-01, 20:14
    • Visa profil
Visst måste det vara en lanthandel. Jag är själv med min familj bosatt i en äldre lantahandel - min hustrus farfar startade den och hennes pappa tog över efter honom. Och vi har ganska många kort från början av 1900-talet över denna lanthandel, silltunnorna är lika de som låg här och inte hade de någon skyllt utanpå huset i början under många års tid - den var ju känd ändå. Vi har också bevarat kassaböcker från 1892 och det är rena rama släktforskarkatalogen. Först och främst skrevs i kassaboken med en underbar handstil vem som köpte och betalade, titel på personen samt var dom var bosatta och inte att förglömma priserna. Det är också intressant att se vilka årstider som det handlades mest på. Jag gissar mer på att det var en driftig kvinna - hon som syns på kortet - som var Handlaren. Vår lanthandel finns i Via Hackvad, Hackvad sn i Närke.
 
Hls, sten

2015-07-23, 20:26
Svar #11

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Äntligen Anders Nylander ska jag ge ett svar på fotot. Jag har fått bekräftat att det handlar om handelsmannen i Krokvåg/Krångede, Johan KRISTIAN Backlund, född i Sundsvall 1844-06-03. Han var inte gift, men hade en hushållerska från Sundsvall vid namn Anna Åström. Anna hade en brorsdotter som gifte sig med Anton Lundstedt i Krokvåg. Huset du har lagt ut är idag hotell och ombyggt och heter Mohem. Med stor sannolikhet är det Kristian med krattan och damen Anna Åström.
Jag är med i en grupp i Östra Jämtland som bl.a. försöker identifiera gamla porträtt och foton. Jag lånade ditt foto och lade in det i gruppen och på så vis blev det löst. Gruppen heter Gamla porträttfoton och miljöbilder från Östra Jämtland. Gruppen administreras av Heléne von Wachenfeldt. Jag skulle gärna vilja se dig som medlem. Tag i så fall kontakt med henne.
Vänligen Martin Bergman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna