ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd plats i mellansverige med butiksfönster  (läst 1678 gånger)

2010-12-30, 22:35
läst 1678 gånger

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Från den här platsen finns ett antal bilder. Såvitt jag förstår är det något slags bruksmiljö. En vattenspegel finns på en bild och en fors med industriskorstenar på en annan. Huvudbyggnaden är hotell vid denna tid, ca 1924, och byggnaderna till vänster innehåller butikslokaler. Jag har inte lyckats se vad som står på skylten ovanför butiksfönstren.
Här nedan några av bilderna

 

2010-12-31, 19:27
Svar #1

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Sådana här bildgåtor är intressant och spännande. Som På spåret, fast på riktigt.
 
Hotellet heter/hette förmodligen Brukshotellet, alternativt Stadshotellet. Det verkar i alla fall inte vara något långt ord som föregår benämningen hotellet.
Har provat Eniro med att söka på Brukshotellet, och bland de första som dök upp var Hallstahammar. Nästan så jag skulle vilja säga att hotellbyggnaderna stämmer överens rätt väl i stil och storlek, men vad som inte stämmer överens är grönytan framför. I Hallsta ligger en sjö framför, och dessutom på bekostnad av butiksbyggnaden vi ser till vänster om hotellet.
 
Jag slogs ganska omgående av att byggnaderna ser så nya ut, och förmodligen är det någon ort som velat manifestera sitt välstånd med moderna, pampiga byggnader.

2011-01-01, 14:46
Svar #2

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
På spåret-liknelsen tar jag som en komplimang. Tack Kenneth!
För att behålla liknelsen går jag nu till 8-poängsfrågan. Följande två bilder finns på samma uppslag i pappas album från 1924.
Anders Nyman Stockholm
 

 

2011-01-01, 19:24
Svar #3

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Om vi nu ska fortsätta leda oss fram till rätt plats så skulle du kanske kunna berätta varför du utgår från att fotografierna är från Mellansverige. Som jag ser det blir det svårare att redan från början begränsa sig till var det kan vara, men du kanske har information kring din pappas resor som förklarar frågeställningen?
 
När det gäller de sista bilderna så verkar de till att börja med inte vara tagna på samma plats. Samma område kanske, men inte samma plats.
Industribilden får mig att tänka på Norrköping med Motala ström (?). Norrköping hade ju rätt betydande industri förr i tiden.
Den andra bilden får mig att tänka på sanatorium. I någon annan tråd här på AF så var det någon som påpekade att sanatorier vanligtvis byggdes på en höjd. Och för mig ser byggnaden lite sjukhusaktig ut, särskilt fönstren får mig att associera till institution snarare än privat bostad.

2011-01-02, 05:47
Svar #4

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Till Kenneth
Bara de som vill lägga ner arbete på att leta behöver göra det. Så fungerar detta forum.  
Birgitta

2011-01-03, 23:19
Svar #5

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Kenneth! Tack för dinga synpunkter. Jag har förstås mina skäl att både hålla fast vid mellansverige och årtalet och orsaken är att just detta album efter min pappa behandlar just det området och den tiden.
De två senare inlagda bilderna är kopplade till de tidigare endast genom platsen i albumet men mellansverige och 1924 gäller dock.
Anders

2011-01-04, 19:51
Svar #6

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
När det gäller industribilden så verkar det vara rätt bra tryck på vattenflödet. Nog för att vi har ett antal vattendrag i landet, men av bredden på forsen och vattenvolymen att döma så borde man väl nästan kunna räkna ut vilka vattendrag som kan vara aktuella? Ska vi hålla oss till Mellansverige (såg att du fått svar om Gagnefs kyrka till en annan bild, som ju bekräftar inriktningen) så borde Dalälven vara en kandidat. Liksom Klarälven.
Övriga förslag som jag kan komma på ligger antingen för långt söderut eller för långt norrut för att ligga i Svealand.
 
Vet inte vad du tycker om min tanke att det är ett sanatorium på bilden. Men vill du kolla så har Wikipedia en sammanställning över svenska sanatorier, uppdelad län för län.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_sanatorier_i_Sverige

2011-01-04, 19:54
Svar #7

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Just ja, glömde ju fråga: Har du någon kännedom om vad för kamerautrustning din far använde sig av?

2011-01-04, 23:37
Svar #8

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Ingen aning vilken kamera pappa använde. Bilderna är enhetliga i format och utförande, verkar kontaktkopior 4x6 cm.
Googlade Avesta/ företagsamheten/ bilder. Skulle min forsbild kunna vara från Avesta?
 
Ska kolla sanatorier senare.
Anders

2011-01-05, 11:49
Svar #9

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Om kontaktkopiorna för varje exponerad bild är i storleken 4x6 centimeter talar det för mellanformat. Ja, småbild hade väl inte riktigt slagit igenom då.
Min tanke var helt enkelt att det är bra att känna till vilken utrustning han hade så man inte blir lurad av optiken. Inte för att jag själv har så mycket erfarenhet av mellanformat och storformat, men perspektiven blir ju lite annorlunda än med småbildsfoto.
 
Avesta är en tanke, har haft samma fundering. Delvis av att jag själv kommer från grannkommunen Sala.  
 
Till en början har jag uppfattat landskapet på bilden som mer flackt än det är i Avesta, men nu när jag tittar en gång till så verkar det finnas en del topografiska landmärken.
Avesta stämmer också väl in på din gissning om bruksorten. Lätt att glömma i dag att många större städer har varit bruksorter. Tänker på exempelvis Eskilstuna och Borlänge.

2011-01-05, 17:28
Svar #10

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Jag tar fors-bilden till Avesta-sidan
Anders

2011-01-06, 09:41
Svar #11

Utloggad Nils Roos

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 16:40
    • Visa profil
Fotot på herrgården som blev inlagd den 1 jan liknar Rankhyttans herrgård i Vika socken, Dalarna
 
/Nils Roos

2011-01-06, 12:03
Svar #12

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Rankhyttans Herrgård AB
 
/Åke
 
Länken Felaktig med men fixad
Moderator Länktips

2011-01-06, 22:37
Svar #13

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Nils Roos och Åke Dahl!
Hej och tack för svar och länk.
När man jämför de två bilderna är ju likheten slående, tagna nästan på samma ställe!
Och så blev jag påmint om histrien om Gustav Vasas gömsle och vidarefärd i halmsläden! Och den falske Arendt.
Jag googlade runt på Rankhyttans bilder men de övriga byggnaderna som jag lagt upp här tycks inte ha med platsen att göra.
Anders Nyman
Stockholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna