ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänt Hus i skog, troligen i Svealand  (läst 876 gånger)

2003-07-20, 19:06
läst 876 gånger

Mikael Andersson

Detta hus är taget ur min farmors vykortsalbum, kortet BÖR vara taget någonstans vid Västra vingåker, eller i Örebro län.
De är de två ställena som nämns mest i alla dessa brev.
 

2003-07-20, 20:19
Svar #1

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Jag har tyvärr inget att komma med då det gäller var huset kan ha varit beläget. Men jag vill gärna ställa en fråga själv beträffande husets fönster, för nu har jag sett denna typ av fönster på två olika gamla foton här på Rötter. Jag kan inte komma ihåg att hus i Sverige hade en tredje ruta högst upp; har inget minne av att någonsin öppnat en sådan ruta. Jag har varit borta så länge nu (35 år)att jag kanske helt enkelt glömt bort 'svenska fönster', men denna typ av ruta är ju jättevanlig här i England. I varje hus jag bott sedan 1968, så har vi haft sådana mindre rutor som öppnas utåt och upp. Men kanske de på bilden inte kunde öppnas?!
 
Ja, jag bara undrar.....
 
Mvh
Ann Little

2003-07-20, 20:41
Svar #2

Mikael Andersson

I huset jag bodde i då jag var liten hade vi ett tredje fönster högst upp i alla fall, men det var 100% dekorativt, det gick inte att öppna.
 
Men det är väll vissa epoker då allt påverkas av engelsk design, så det kan ju vara något sådant.

2003-07-20, 22:26
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Mikael!
 
Jo det är nog sant som du säger. Själva snickarglädjen som den kallades, kom ju från England så vitt jag vet. Jag har faktiskt också sett en hel del grindar här som måste ha varit mönster för dom jag brukade se i Sverige, speciellt då den dubbla grindtypen, med en sol i ena hörnet på varje grindhalva och solstrålar som löper tvärs över halvan.
 
Tycker du inte att trappan ser livsfarlig ut? Det finns ju inga handräcken!  
 
Mvh
Ann

2003-07-20, 22:36
Svar #4

Mikael Andersson

Jo, där kan man nog ramla rätt rejält, mor min bröt benet, farmor min bröt armen, och jag bröt armbågen på vår djädrans trappa då jag bodde uppåt

2003-07-20, 23:53
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Oj oj det var värst; jag förmodar att det inte fanns något att hålla i där heller! Vi har en rätt brant trappa inomhus, men en så länge (touch wood) så har det inte hänt någon riktig olycka,men ibland har det varit mycket nära. Tack o lov för handräcket!  
 
Men man kan ju bryta ben även utan hjälp av trappor. Min äldsta son gick bara på vanligt gräs och halkade. Han bröt benet svårt på två ställen! Så man kan nog aldrig känna sig riktigt säker tyvärr.  
 
Mvh
Ann

2003-07-21, 08:17
Svar #6

Mikael Andersson

Jo, det finns alltid en risk att bryta något, det är otroligt lätt konstigt nog, det enda man kan försöka undvika är att göra det på en oläglig tidpunkt.
Som min mor, henne tycker jag synd om.
Samma dag som jag tog studenten och hon var eld och lågor, så ramlade hon och totalt krossade armen, det var bara smular kvar av benet nästan. Så hon kunde inte bevittna då jag tog studenten, utan fick vara på Lunds lassarett i en månad nästan.

2003-07-21, 10:50
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Det var verkligen hemskt! Stackars din mamma! Och givetvis var det en tragisk händelse för dig också, som måste ha saknat hennes närvaro på din stora dag! Jag hoppas att hon nu är helt återställd!
 
Du Mikael, vi kanske borde tänka på att vi nu råkat hamna långt ifrån ämnet; det är nog bäst att vi tar farväl av varandra för tillfället. Ha det så bra och jag hoppas att du får hjälp med att lösa gåtan om huset!  
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-07-21, 11:52
Svar #8

Mikael Andersson

Det var trevligt att snacka med dig Ann.
Nu är det bara att vänta tills någon kan ge lite tipps om huset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna