ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänt sjukhus  (läst 1401 gånger)

2007-09-18, 11:42
läst 1401 gånger

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Hej alla kunniga!  
Jag har en bild som givit mig huvudbry sedan en tid tillbaka.  
Bilden nedan, troligtvis föreställande ett sjukhus någonstans i Sverige har för mig förblivit ett mysterium.  
 
Finns det någon vänlig själ som möjligtvis känner igen byggnaderna och vet vad de heter eller ligger?  
 
Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
 

2007-09-19, 00:21
Svar #1

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Berätta lite mer om bilden - varför ett sjukhus, var i Sverige, när?

2007-09-19, 20:43
Svar #2

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
I mitt tycke ser det ut att kunna vara ett sanatorium någonstans i, säg Norrbotten. Dels för att det ser ut att ligga lite avskilt på en höjd och dels för att det är så pass många tallar runt omkring.
Det ger mig som gammal Kalixbo lite hemkänsla när man ser den typen av natur runt husen.
LSn

2007-09-19, 21:57
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet inte varför jag tycker, att husen ser ut att vara av ett senare datum. Hellre ett 40-50-tals hus än ett byggt på sanatoriernas tid.
 
Det är bara en känsla jag har.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-09-19, 22:52
Svar #4

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Hej A-M
Visst, det ser ut att vara ett sånt där hus med gul tegelfasad som var så vanlig vid den tiden. Men jag menade egentligen bara någon vilken som helst form av sjukhem, inte nödvändigtvis för TBC-sjuka.  
Det skulle lika gärna kunna vara ett kronikerhem, handikapphem, vanföreanstalt, eller en Statens uppfostringsanstalt för vanartiga gossebarn som det hette.
LSn

2007-09-19, 23:04
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det ser ut att vara tegel; sådant ljust (gult) tegel användes väl främst från andra världskriget.
I slutet av 1800-talet var det puts/rappat i alla möjliga färger, 1900-30 var det rött tegel eller mörkbrunt trä, på 1930-talet vit (ljus, cr?me) puts/rappat. I alla fall i Göteborg och Stockholm. Gult tegel hade använts tidigare på 1800-talet dock.
Så jag tror att det är den funktionalistiska stilen tillsammans med det gula teglet som direkt för tankarna till 1940-50-talen; jag håller med Ann-Mari.
 
Kan det vara ett av de nya bostadsområden man byggde från andra världskrigets slut? Då var det den här typen av lamellhus och man behöll mycket av naturen istället för att göra stadsaktiga gator. Just sådan här ofärdig infrastruktur med mycket rudimentära tillfarter och hus utslängda i naturen, med dåliga förbindelser till stadscentrum, fick många som flyttade ut i förorterna dras med i åratal. Ett exempel är Kortedala i Göteborg (började byggas runt 1955).
 
Men husen ser kanske väl institutionsaktiga ut för att vara bostadshus? Å andra sidan var den värsta yran av den sortens mera monumentala institutionsbyggande över på 1940-talet.
Och jag tycker att om det var någon form av anstalt borde det vara galler för fönstren samt stängsel och grindar; om det var ett sjukhus borde vägar och omgivning varit mer ordnade.
 
Det är ett fint litet mysterium!
 
Ingela

2007-09-20, 00:01
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Det är höst. Mjölkörten har gått i frö. Trots att det är på dagen står solen lågt. Det är alltså norr eller nordostsidan av husen vi ser. Vägen är belagd med oljegrus som lastbilarna farit illa med under husbyggnationen. (När kom oljegruset?) Kanske några år efter andra världskriget. Är inte husen fortfarande under byggnad. Skall ytterväggarna putsas? Markplanering utföras. Kan det vara en vintersportort? Balkong vid trapp - hiss entr?erna. Andra sidan av husen är i så fall nästan helt balkongförsedda. Dels för solbad dels innehållande reserv-utgångar ifall att lokalerna snabbt behöver utrymmas.
 
Gissar en vintersportort i jämtlandsfjällen med andelslägenheter. Omkring 1970-1980.

2007-09-20, 01:11
Svar #7

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
 
Vägen behöver inte vara huvudvägen upp till byggnaderna. Oljegrus fanns på 1930-talet.
 
Jag gissar på barnrikehus som byggdes på 1940-talet och inte hade hunnits rappats. Kan vara så långt söderut som förorter till Stockholm.
 
Vintersportort i Jämtland tror jag inte på.
 
Det vore intressant att få uppgifter från Erik Andersson i vilket sammanhang kortet är funnit.
 
Mvh Göran

2007-09-20, 07:57
Svar #8

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Knappast bostadshus, men skulle kunna vara ett sent byggt äldreboende, långvårdsinstitution eller liknande. Byggnadsstilen är 1930-50 cirka (tvåluftsfönster med ovanliggande vädringsfönster). Fönsterplaceringen på gaveln antyder en lång mittplacerad korridor. Jag gissar på byggnader i/nära större stad åtminstone norr om Skåne. Är det plåt på taket?

2007-09-20, 11:00
Svar #9

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2017-12-26, 00:24
    • Visa profil
Hej!
 
Kan det inte vara logement vid något regemente?
 
Mvh
 
Karin

2007-09-25, 01:27
Svar #10

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Hej.
Först och främst vill jag tacka alla som lagt ned energi på detta!
 
För att svara på din fråga Kaj; Sjukhusteorin har jag själv kommit på. Detta behöver inte alls vara sant, beklagar om jag vilselett er.
 
Tack återigen!


2020-12-19, 22:07
Svar #12

Utloggad Ansgar Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 21:14
    • Visa profil
Hej, torde väl vara sista bilden på denna sida från Sidsjöns Mentalsjukhus

https://www.eternit.se/album19.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna