ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Röd stuga med vita knutar - någons barndomshem?  (läst 740 gånger)

2009-04-01, 10:46
läst 740 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ibland hittar jag bilder där jag redan från början tänker; Den här är omöjlig att finna, men det vore kul. Innan jag prövar i Gamlavykortsforumet, prövar jag här - denna fråga om nålen i höstacken.  
Någon som känner igen sig?

Som synes har vi här en knuttimrad stuga som brädfodrats och försetts med farstu samt kanske även tegeltak. Tror vi ser ett hus från mellersta eller södra delen av Sverige.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol den 01 april, 2009)
Vänligen,
Olle Elm

2009-04-01, 11:14
Svar #1

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Olle!
Jag skulle tippa på Västerbotten. Jag känner igen knutningen därifrån med rundbarkat träd med två vita foder. Men det är möjligt att man gjorde just så på flera håll i landet. Men å andra sidan pekar stenlandskapet till höger på att det kan vara Småland.
Martin B

2009-04-01, 11:45
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Antar att det är enar som står uppställda vid den klent byggda farstun. Hur vanligt var det att man hade enar på det viset?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-04-01, 12:41
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Undrar om jag inte läst någonstans detta med granars/enars beskydd mot djävulen i samband med begravningar och även som skydd för de boende i ett hus? Är det någon som känner igen det?
 
Stenig mark fanns också på andra ställen. Det kanske inte var lika viktigt att kämpa och få bort dem som låg kring huset.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-01, 17:34
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för svaren! Den blir nog besvärlig den här, när jag inte har mer att komma med.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna