ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjukhus?  (läst 2650 gånger)

2011-02-15, 15:07
läst 2650 gånger

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Hej!
Jag har många bilder från ett sjukhus som jag tror kommer från Sverige. Anledningen till detta är att det finns en skylt skriven på svenska inifrån sjukhuset med rökning förbjuden. Min svärfar kom från Litauen och gick med i kriget ganska sent, 1941-1942. Han blev skjuten och hamnade på krigslasarett nr:901 i Hönefoss enl soldatboken. När kriget var slut hamnade han på sjukhus/konvalecens i Sverige någonstans och jag tror att det var i Stockholm. Jag har ganska många bilder från sjukhusmiljöer men kan inte finna vilket sjukhus det skulle kunna vara.Min svärfar blev kvar i Sverige och återvände aldrig till sitt hemland Litauen.
 
Om det finns någon som har någon som helst information tar jag tacksamt emot.
Mvh Guje Lindström

2011-02-16, 00:28
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kan det vara Söderby?  Verkar som det ligger en rödakorsflagga på taket,så kortet verkar vara från kriget

2011-02-16, 19:21
Svar #2

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Hej Mats.
Jag har tittat på olika sidor på nätet nu och läst mycket om Söderby. Det finns en klar likhet mellan dessa byggnader. Det har ju varit ett TBC-sjukhus,mentalsjukhus samt även åldringsvård på äldre dar enligt texter jag läst. Det anlades en park och det fanns mycket höga tallar och granar precis vid sjukhuset och det kan jag se på andra bilder.
Röda kors flaggan har jag inte alls noterat och det kan ju mycket väl vara en sådan. Andra bilder jag har så är det många som har ett kors på en armbindel men vet ju inte om det är från samma plats.Det verkar som om människor säger adjö till varandra på bilden. Alla dessa foton satt i vilket fall i samma album.  
Det fanns en paviljong vid Söderby där man tog emot baltiska flyktingar så du har säkert rätt i att det kan vara Söderby.Jag har sett många äldre bilder på sjukhuset men det verkar vara från tiden efter TBC och nu är det ombyggt till bostäder.

2011-02-17, 14:04
Svar #3

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Hej! Det ser ut som tyska uniformer och kan nog ha anknyting till Baltutlämningen, som ju mestadels handlade om soldater i tysk tjänst som flydde till Sverige i uniform. Jag citerar min uppsats Brottslig fraternisering eller opassande tyskvänlighet? En förlängd skugga av baltutlämningen 1945–46: De utlämnade hade flytt till Sverige vid krigsslutet i maj 1945 efter att ha tjänstgjort i den tyska armén. Det största antalet var tyskar men det ingick också balter, tjecker, österrikare och även några av annan nationalitet. Händelseförloppet benämndes Baltutlämningen sedan medierna och den allmänna debatten helt koncentrerades på de ca 150 balternas öde.  
Hälsar Mats

2011-02-17, 23:16
Svar #4

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Mats,
det här är intressant. Jag har också fått för mig att det är tysk uniform. Tyvärr är jag dålig på just Baltutlämningen men det måste jag lära mej mera om nu. Brevid den tyska officeren, om det är en sådan, står en man med någon form av armbindel, är han svensk tro?Den uniformen är ju inte riktigt likadan som den andra vad jag kan se.  
Finns det någon bra litteratur du kan rekommendera om Baltutlämningen? Din uppsats, kan jag finna den någonstans tro?
Att det skulle vara Söderby tror jag på.
 
De andra bilderna jag har är både inifrån sjukhuset och utifrån, och det är himla kul när man helt plötsligt får hjälp för då ser man bilden på ett nytt sätt.
Guje

2011-02-18, 10:35
Svar #5

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Hej!
Vi har i föreningen Gamla Christianstad - där jag fn är ordförande - för att i sista stund rädda de personliga minnen som fanns kvar i bygden kring Rinklaby utgivit boken: I Baltutlämningens skugga : internering och utlämning av tyska militärflyktingar via lägren i Rinkaby och Gälltofta 1945-1946 / [redaktörer: Anders Bojs, Leif Mårtensson]. Jag har två kapitel i boken. Den uppföljande artikeln i mitt inlägg ovan kan Du läsa på internet. Den handlar om några juridiska efterräkningar. Gå in på http://www.gamlachristianstad.nu/ och klicka på uppsatser.
Hälsar Mats

2011-02-18, 10:48
Svar #6

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Tack för vänligheten att få information om detta. Minnen och gamla foton bör räddas till eftervärlden så jag skriver ner allt jag får veta och försöker ta reda på vad bilder föreställer,byggnader och personer i den mån det går. Jag kan inte slänga ett enda fotografi för rätt vad det är så vet någon någonting eller efterfrågar.
Jag ska bara hitta en strategi på hur jag ska sortera och bevara det jag har.
En del ska jag ge en hemvist, något landsarkiv har jag tänkt.
Tusen tack för all hjälpoch en trevlig helg önskar
Guje

2011-02-18, 11:43
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om det är tyska uniformer på personerna på bilden så lär det knappast vara baltutlämningen som avbildas. Det ser ju mer ut som de två personerna i uniform hanterar någon form av transport av sjukvårdspersonal, och det finns ju inga andra soldater än de som ser tyska ut (någon borde vakta de i tyska uniformer vid en utlämning) Kan det vara från krigssjukhuset i Norge?
 
(Meddelandet ändrat av mats 2011-02-18 11:44)

2011-02-18, 12:31
Svar #8

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Rickard Zebautzky fanns vid kriegslazarett 901 i Hönefoss. Därifrån transporterades en del till Sverige enligt hörsägen. Jag har försökt läsa hans soldatbok och följa den. De uppgifter jag har var att soldaterna vid sjukhuset i Hönefoss kunde välja om de ville åka till Tyskland eller till Sverige. Kriget var slut enligt uppgift i soldatboken. Första inskrivning i en församlingsbok var tidigt 1947 då han kom till Östergötland.Jag vet att han var boendes i Stockholm en tid innan 1947 men ej kunnat bekräfta dessa uppgifter.Den ena bilden är snarlika den med avsked och ev tska soldater. Den andra på något form av militäranläggning där man transporterade skadade. Det här är knepigt och går nog inte att lösa men jag får lite nya infallsvinklar och det är jag så tacksam för. Jag vill så gärna få veta hans historia.
Vänligen Guje

2011-02-18, 12:47
Svar #9

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag har lagt in en bild under stockholm och namngivet den KAK? där det verkar som om det skulle kunna tillhöra samma tid som denna över. Jag förmodar att krigslazzarettet i hönefoss var någon slags militärföräggning och i soldatboken stavas det kriegslazarett,alltså tysk stavning.
Vet du om man kan göra efterforskningar på hans fältpostnummer som jag har efter så lång tid?

2011-02-18, 17:58
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den första bilden med soldater och rödakorspersonal är ialla fall taget på samma ställe som de två senare, så det är samma plats (vilken det nu är)

2011-02-18, 23:22
Svar #11

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag skulle nog tro att det är Kriegslazarett nr 901 i Hönefoss. De transporterades nog till Sverige sedan och förmodligen kom de då till Söderby som du nämnde på första bilden. Jag får försöka att tyda soldatboken mera ordentligt för där står olika lasarett han varit på i olika tidpunkter. Skriften är lite svår ibland att tyda men jag ska sätta mig ner och gå igenom steg för steg.
 
Du ska ha ett hjärtligt TACK för ditt engagemang för så här mycket visste jag inte för några dagar sedan.
Guje

2011-02-20, 12:52
Svar #12

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag har funnit denna bild, och den är på Akers sykehus,som låg på Tonsen,Norge-numera område Oslo.
Det är samma sjukhus som på 1:a bilden alltså Akers som blev kriegslazarett 901.
Mvh Guje

2011-12-14, 09:02
Svar #13

Utloggad Kennet Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-01-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Det är inte söderby i alla fall 100% säker

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna