ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skofabrik?  (läst 1335 gånger)

2001-01-26, 22:16
läst 1335 gånger

Britt-Marie Kraft-Strand

Jag vet inget om den här bilden. Jag tror att man hanterar läder. Ingen fotograf är angiven och inget årtal.

2001-01-26, 23:38
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Britt-Marie
 
Det var en ganska besvärlig bild! Ditt förslag att det handlar om läder verkar rimligt. Det ser ut som om ett lädersjok ligger vid den första maskinen. Så vitt jag kan se, är det en skärmaskin med upp- och nedgående kniv.
De öppna takbjälkarna tyder på att det inte handlar om någon speciellt brandfarlig verksamhet, för i så fall skulle takkonstruktionen varit inklädd med puts.
Metoden att driva maskinerna från en gemensam axel längs taket förekom allmänt från tidigt 1800-tal till decennierna omkring 1920. Men övergången från gemensam drift till individuellt drivna maskiner skedde under en lång period, så bilden kan vara tagen nästan när som helst från 1870-tal och framåt.
 
Bo Berndtsson

2001-01-27, 00:06
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej
Jag tycker det ser ut som stansmaskiner. På borden vid pojkarna verkar det vara urstansade läder?bitar. Bjälkarna som ingår i taket ser jag som järnbalkar. De sitter vågrätt och tätt så det bör finnas ett golv och en våning över. På golvet är beläggningen så bred så jag undrar om inre det rör sig om plåtar. Vidare finns en elektrisk armatur vid pannan på den främre stansoperatören.
Typ skomakarlampa. Elen kom ju tidigare i städerna än på landsbygden. Och många fabriker hade egna mindre elektricitetsverk.

2001-01-27, 16:54
Svar #3

Siv Lindqvist

Britt-Marie
Jag tror bilden visar Bryggstansar på stansavdelningen på en skofabrik - kanske i någon av skostäderna Örebro eller Kumla. Har du anknytning dit??
 
På stansningen gjorde man allt det som var av läder och som skulle sitta under och inne i skon.
En skofabriks stansningsavdelning låg i regel längst ner i byggnaden, antingen på botten våningen eller i källaren. Det var tunga maskiner och tungt material som hanterades (citat ur bok - se nedan)  
 
I Örebro läns museums årsbok Bergslag och Bondebygd 1988-89  med undertitel Skoindustrin-Närkes ära finns all information om skofabrikerna och och om hur skotillverkningen gick till. Om stansning kan du börja läsa på sidan 100 och här finns också en bild med likadana maskiner som på din bild.  
 
Mvh
Siv

2001-01-27, 19:24
Svar #4

Britt-Marie Kraft-Strand

Hej Bo, Torbjörn och Siv,
En av farfars bröder, Gustav Werner Kraft född 1887 i Litslena och död 1922 i Södertälje var skomakare. Jag har hört av deras yngsta syster, som fortfarande lever, att han bodde hos sin mormor och morfar i Kvistbro när han lärde till skomakare. Jag tyckte det var konstigt eftersom deras far var soldat och skomakare, men kanske fick han en riktig utbildning i Närke.

2001-01-31, 16:30
Svar #5

Tommy Nejdmo

Hej Britt-Marie.
Det har ju funnits en stor skofabrik i Vänersborg.
Det är möjligt att det är där kortet är taget. Har du några relationer till Vänersborg.
Skofabriken lades ner ungefär 1965-1970.
Jag kommer inte ihåg.

2001-01-31, 17:23
Svar #6

Britt-Marie Kraft-Strand

Hej Tommy,
Jag har inga anknytningar till Vänersborg. Jag tror att kortet är från Örebrotrakten.
Britt-Marie

2001-07-28, 22:46
Svar #7

Utloggad Tekla Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Britt-Marie !
Visst liknar Ditt foto en skofabrik. Jag tycker Du ska kontakta Skoindustrimuseet Sveavägen 19   692 30  Kumla  tel 019 588187.
Hälsningar Tekla

2004-06-16, 15:19
Svar #8

Birgitta Andersson

Hej Britt-Marie.
 
Jag vet att det funnits skofabrik i Uppsala också.
Det ligger ju närmare till. Har du undersökt detta?
Vänligen Birgitta Andersson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna