ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolklass framför kyrka  (läst 296 gånger)

2006-09-29, 19:07
läst 296 gånger

Siv Lundgren (Silu)

Har fått ett foto från en släkting i USA som undrar om någon känner igen någon på bilden, kanske någon vet vilken kyrka det är? Troligtvis i Uppland eller Västmanland. Mvh Siv
 

2006-10-11, 13:31
Svar #1

Jakob Lindblad

Barnen står framför Vassunda kyrka i Uppland, belägen nära Knivsta mellan Sigtuna/Märsta och Uppsala. Här är webbadressen till en annan bild, tagen 1911:
 
http://www.kms.raa.se/cocoon/bild/kont-8c6d34235a4809598c704e477a5c117a526e1e7e?form_name=searchresult&form_action=fetch&id=16000200139011&offset=9
 
Fotona är inte riktigt från samma vinkel varför stigluckan (kyrkogårdsportalen) hamnat lite olika framför kyrkan.
 
Den lilla skorstenen på kyrktaket bakom skolbarnen saknas på bilden från 1911 (det framgår tydligare av andra foton i samma serie), men finns på senare bilder av kyrkan. Tydligen tillkom skorstenen 1912, då man gav kyrkan ett nytt uppvärmningssystem. Tidigare än så bör skolfotot alltså inte vara taget.
 
Vänliga hälsningar
Jakob L.

2006-10-11, 14:18
Svar #2

Siv Lundgren (Silu)

Jakob, Jag tackar dig, nu vet jag vilken av mina morbröders skolklass det är. Fotot är nog från 1914, då jag har en kopia på hans avgångsbetyg från Vassunda skola. Men jag kan inte se vilken av pojkarna som är min morbror.  Mvh Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna