ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slarvigt bäddade sängar, var?  (läst 2578 gånger)

2005-05-06, 19:04
läst 2578 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Detta är min mormors bror Nils Westman född 1895. Var sitter han? Sjukhus, ett logement eller var? Var är alla andra?
 
Ann-Mari Bäckman
 
Ann-Mari Bäckman

2005-05-06, 19:10
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2005-05-06, 22:24
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan det vara dagen för Muck? Man kanske kunde lämna sängen obäddad då.
 
Är det inga killar som gjort lumpen och vet hur det gick till? Visserligen är det här kanske på 30-talet, men disciplinen var väl det samma?
 
När jag tänker efter, så kanske det inte stämmer, för Nils bör vara i 30-35 årsåldern här.
Ann-Mari Bäckman

2005-05-06, 22:44
Svar #3

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Jag tycker det ser ut som uteliggplatser vid ett sanatorium
Mats

2005-05-06, 23:23
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Det är nog så det ligger till! Jag har ytterligare ett foto, där han sitter vid sidan om tre manliga patienter på ett sjukhus. Han var nog på besök på ett sanatorium, blev fotograferad i sjuksalen och sedan också ute. Därav så mycket filtar på sängarna.
 
tack för det svaret!
Ann-Mari Bäckman

2005-05-06, 23:55
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Muck... Hehe!  Det är bara damer som inte gjort lumpen som kan komma med sådana smått naiva (men sympatiska) tankar. Vi som varit med vet ju att den sista dagen ägnas åt ett jäkla springande med grejor, när man ska lämna tillbaka allt det man kvitterat ut en gång i tiden. Allt ska ner i var sin påse.
Någon room service är inte att räkna med, Ann-Mari, och det har det nog aldrig varit...

2005-05-07, 08:28
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jorge!
 
Det var det jag misstänkte att det kunde ju inte vara ett logement. Det sägs ju att killarna får lära sig bädda sängarna i lumpen. Det syns hemma hos oss, vem som är snitsare på att bädda, inte är det jag.
 
Fast jag tänkte i min enfald att när man lämnade stället, så var det bara kanske att lämna sängarna så här. Nu i efterhand så förstår jag att det inte skulle funka och vem skulle göra det? Översten?
Ann-Mari Bäckman

2005-05-07, 09:48
Svar #7

Jan Wallander

Sanatoriemiljön skulle kunna vara tänkbar när man ser grantopparna i fönstret och sängarna (visst verkar dom ha en fällbar huvudända, se sängen som mannen sitter på och den längst bort) men vad är det som ligger på den närmaste sängen? Något med remmar och söljor. Och kavajen på en spik på väggen fick nog knappast förekomma i sanatoriemiljön.
 
Sängarna har inte hjul och skall alltså inte rullas ut på balkongen el dyl. Står dom redan ute? Är detta någon slags överbyggd altan/balkong?
 
Ann-Mari, kan du tipsa om var Nils levde?
 
Mvh
Jan W

2005-05-07, 10:54
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jan!
 
Bra att du är uppmärksam! Kan man bara ha haft ut sängarna med madrass och filtar för vädring?
 
Nils bodde i Anundsjö, Ångermanland. Om man utgår från Örnsköldsvik och följer Moälven så kommer man dit.
 
Här är ett annat kort där Nils besöker sjuklingar. Jag vet inte om det tagits vid samma tillfälle.
 
Ann-Mari Bäckman

2005-05-07, 11:05
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ann-Mari! Då skulle jag gissa att det är på Österåsens sanatorium norr om Sollefteå, som var ett sanatorium för lung- och TBC-sjuka mellan 1901-1960. Numera är det ett mycket fint och uppskattat hälsohem.
 
Österåsen
 
Under info/historik/bilder finns en bild av patienter som ligger ute i särskilt avskilda uteplatser, där patienterna fick ligga en stund dagligen. Något som skulle befrämja sjukdomsläkningen. (Fast det sista kortet verkar vara inomhus)

2005-05-07, 12:00
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anita!
 
Bilden med patienter, som ligger ute på Österåsens sanatorium, visar lampor på väggarna och inget fönster. Kanske det fanns flera altaner att ligga på, eller att som jag tidigare föreslog att man rengjorde sängar och vädrade sängkläder på altanen där Nils sitter. Jag misstänker att det var precis som i lumpen att sängarna bäddades oklanderligt även när ingen låg där. Varför har man lämnat sängarna, utan att en sjuksyster/biträde snabbt varit framme för att bädda? Undrar var patienterna åt någonstans, utomhus i sina sängar eller gick de in? Låg de jämt där eller kan de haft sängplatser inne också, som på nedersta bilden?
Ann-Mari Bäckman

2005-05-07, 13:41
Svar #11

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Även jag misstänker ligghall på sanatorium dock är det inte Uppsalas. Som jag minns var det aldrig bäddat med lakan utan man hade med sig sin filt ut. Sängdynan fanns redan ute. Man ordinerades två timmars förmiddags hall, när man blev friskare kunde man även få ett eftermiddags pass.
 
Det är ett ganska jämnt tvärgående ljus på övre bilden vilket kan tyda på att det inte var
frågan om  fönster utan en helt öppen vägg.

2005-05-07, 15:58
Svar #12

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ann-Mari! När det gäller Österåsens sanatorium så fanns det (finns fortfarande) åtminstone två sänghallar ute. Jag har sett flera andra bilder av dessa än kortet på deras hemsida, men inget tillgängligt just nu. När jag tror att det kan röra sig om Österåsens sanatorium så var det inte i första hand för att jag kände igen interiören på korten, utan pga av närheten till Österåsen från Anundsjö. Och att kortet överst verkar kunna vara från en sådan utehall.

2005-05-08, 00:15
Svar #13

Ingrid Wikberg

HEJ! Kommer precis hem från en vistelse ute i  Roslagen och där ute läste jag bl a STF-årsbok 1993 Norrlandsälvar  Tänk ett kapitel handlade just om Österåsen och dess historia som sanatorium -läsvärt! Med bilder från åren som sanatorium och din gissning Anita    -är nog inte så dum!  Anläggning var stor och den utvidgades också.
 
Boken finns nog att låna på Biblioteket!
 
Glad Vår också!

2005-05-08, 06:05
Svar #14

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Nja, Inkan, teorin om utehallar på ett sanatorium var Mats?, men jag tycket också den teorin verkar trolig. Beroende på interiören på det första kortet och anans hemvist i Anundsjö. Jag har sett ett flertal kort, liknande det på kortet, av patienter i dessa sänghallar som kunde ha varit intressant som jämförelse, men tyvärr hittar jag inget just nu.
 
Glad vår själv! Här uppe är det bara regn..

2005-05-08, 10:12
Svar #15

Bo Nordenfors (Nob)

Om Österåsen kan man läsa i Helge Dahlstedts bok Från Fatmomakke till Orotava, Dahlstedt var överläkare på Österåsen många år. Det finns en del bilder också. Boken kan säkerligen fjärrlånas via närmaste folkbibliotek.

2005-05-08, 10:56
Svar #16

Ingrid Wikberg

Efter regn  -kommer alltid solsken ! Anita, jag läste lite fort  om vem som sa vad.....
Så en ros till rätt person: Mats! Ty nog handlar det om ett sanatorium.
Samt tack Bo för det lästipset: Dahlstedt var både läkare och konstsamlare och verkar ha varit en mycket spännande och intressant personlighet. Fatmomakke var det ju.... ;)

2005-05-08, 11:07
Svar #17

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Inkan! Jag håller med; Helge Dahlstedt var en mycket intressant person! Det finns många äldre här i bygden som fortfarande minns honom, och det finns många berättelser om denne läkare och konstkännare.  
 
Här finns en del om honom. Helge Dahlstedt  
 
Hälsningar Anita

2005-05-08, 11:28
Svar #18

Ingrid Wikberg

Anita -TACK!  Den sidan vet jag att jag fått tips om tidigare ( av dig?) Men jag hade slarvat bort den. Dagarna ute vid havet kom med påminnelser. Allt hänger visst ihop ibland.... speciellt inom släktforskning och kulturhistoria likaväl som vanlig historia.  
 
Smile!
Inkan

2005-05-09, 09:12
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för alla tips, både vilken miljö det kunde vara och även lästips!
 
Jag skulle aldrig ha funderat över detta kort om jag inte fick för mig att scanna och förstora kortet av Nils. Det var först då jag reflekterade över den miljö Nils befann sig i.
Ann-Mari Bäckman

2005-05-09, 09:46
Svar #20

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ann-Mari!
Jag kommer att under våren åka till Österåsen (det finns en handelsträdgård i närheten som jag brukar besöka och jag passar samtidigt på att äta av den goda maten på hälsohemmet) Jag ska då ta mig en extra titt på sänghallarna; jag har för mig att jag har sett det ovala fönstret som finns på kortet överst. Jag återkommer!
 
Hälsningar Anita

2005-05-09, 10:06
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anita!
 
Vad kul om du hittar det!
 
Mvh
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-06-08, 19:38
Svar #22

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ann-Mari! Tyvärr kan jag inte säga att kortet ovan var från Österåsens sanatorium, numera ett hälsohem. Jag var dit idag och kollade, men ingen av de två sänghallarna har det ovala fönster som syns på kortet. Ej heller de sängar som stod där (jag förmodar att de gamla järnsängarna som fanns där är en kvarleva från den gamla sanatorietiden) liknade de sängar som är synliga på kortet.  
 
Det verkar som vi kan utesluta Österåsens sanatorium när det gäller dessa kort. Men nog verkar det som det är en sänghall för patienter....?
 
Mvh Anita

2005-06-10, 07:06
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Anita för att du kontollerat uppgiften! Jag tror nog att de två korten har tagits vid ett och samma tillfälle. Vilka fler sanatorier fanns det i Ångermanland?
 
Eftersom de två männen verkar så unga, så trodde jag först att de låg inne på sjukstugan (vad det nu kallas) för de som gjorde militärtjänstgöringen. Men inte kunde väl civila komma och besöka dem där , eller? Varför står då sängar ute?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2009-01-09, 16:28
Svar #24

Utloggad Mats Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-07-05, 18:20
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman.
 
Sent omsider en spekulation om dina bilder. Kan de vara tagna på sanatoriet i Örnsköldsvik, eller mera korrekt Tuberkulossjukhuset. Där vårdades och avled min far 1940, som var från Anundsjö. Din ana var ju också från Anundsjö. Det vore intressant om männen på bilden kunde identifieras.
 
Vänligen
Mats Mårtensson

2009-01-09, 19:27
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Ja, jag har fått det bekräftat att det är från sanatoriet i Örnsköldsvik. Eftersom Nisse Vestman tydligen är på besök, så är det säkert någon ortsbo (Norrmesunda), som ligger där.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-01-09, 19:40
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här är sanatoriet!
 
sanatorium
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-01-10, 09:45
Svar #27

Utloggad Mats Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-07-05, 18:20
    • Visa profil
Ann-Mari!
 
Tack för uppgifterna. Det enda jag kommer ihåg av byggnaden var den stora stentrappan vid entrén, där jag pga smittorisken fick vänta medan min mor besökte pappa.
 
Den skulle kännas bra om du ville skanna av gruppbilden och sända den till mig. Även om min far inte är med på bilden så antyder och skapar den hos mig den atmosfär i vilken han tillbringade sin sina sista dagar.
 
Mats

2009-01-10, 10:30
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Visst kan jag scanna fotot, kanske du också känner någon gamling i de trakterna, som ev. känner igen någon av de sängliggande. Du skriver p g a smittorisken att du fick vänta utanför, men varför får Nisse besöka dessa sjuklingar och din mor? Jag undrar om barn överhuvudtaget fick besöka någon på lasaretten förr. Min pappa låg på sjukhus av någon anledning i början på 50-talet, tror jag, och då minns jag att jag fick vänta ute på gården.
 
Sedan kan man ju tänka sig att Nisse, besökte en bekant, som låg där av annan orsak, men då han själv skulle fotograferas gick de ut på balkongen för ljuset skull?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna