ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sparreslott  (läst 799 gånger)

2004-01-18, 14:01
läst 799 gånger

Eivor Andersson (Ema)

Detta lilla Rokokoslott? fotograferade jag några mil från Lundsbrunn i Västergötland.

Det skall ha varit en gåva från en greve Sparre till sin hustru.
Jag undrar om någon vet vilken Sparre det gäller och vad frun hette?
 
Hälsningar Eivor

2004-01-18, 15:04
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Om Mariedal står en del bl.a. här på en hemsida.. Men Sparre kommer enligt den texten in i bilden först på sent 1800-tal.
Det är uppfört av Magnus Gabriel De la Gardie på 1660-talet, och Godset har fått sitt namn efter De la Gardies hustru, Pfalzgrevinnan Maria Euphrosyne. Syster till Karl X Gustav Tidigare hette egendomen Sörbo och dess anor är mycket gamla..

2004-01-18, 15:18
Svar #2

Eivor Andersson (Ema)

Hej Peter.
 
1000 rosor och tack för Ditt svar.
 
Vänliga hälsningar Eivor

2004-01-18, 21:06
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Jag har återkommit flera gånger till detta foto. Det för mig tillbaka till mina barn-och ungdomsår då jag var enormt intresserad av  svensk historia och älskade att besöka gamla slott och herresäten.
 
Nu kan jag sitta här i England och tänka mig in i bilden och nästan var där. Tack för det!
 
Mvh
Ann

2004-01-18, 23:10
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag är faktiskt väldigt intresserad av att besöka och filma gamla slott.
Får man historien om vem som bott där m.m. så är det ännu mer intressant.
 
Du får väl leva Dig in i tanken som slottsfru där.  
Hoppas också att den inte tar för stor plats i din dator, så att den kraschar  
 
Hälsningar Eivor

2004-01-19, 08:20
Svar #5

Wiwi Persson

Varför inte leva sig in i tanken om hur det var att tjäna som kökspiga, statare eller torpare? Inte lika tjusigt ämne för dagdrömmar kanske, men dessa vanliga människor som de flesta av oss härstammar från, deras svett, hunger och slit är ändå förutsättningen för att dessa slott finns. Tycker själv att det är intressant och lärorikt att besöka slott och herresäten liksom andra historiska platser, bara man inte stirrar sig blind på hur det var att vara slottsfru. Det finns idag slott som på ett föredömligt sätt visar bägge sidan av medaljen idag och inte bara slottsfruns tjusiga salonger.

2004-01-19, 10:47
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Hej Wiwi,
 
Om jag personligen fick välja, så skulle jag hellre vara kammarjungfru än slottsfru.
 
Man skall inte ha förutfattade meningar, när man läser ett inlägg.
 
vänliga hälsningar Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna