ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uteservering - men var?  (läst 1006 gånger)

2012-03-25, 10:14
läst 1006 gånger

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:15
    • Visa profil
Tre herrar som svalkar sig med en kall öl.Men var är dom? Mannen i mitten iförd kubb är Ola Hedin bosatt i Staffanstorp. Det finns förslag på att mannen till höger är chaufför. Kortet är avsänt från Kersti Hedin (Olas fru) till hennes systerdotter Hilma Malmgren som arbetade i Malmö hos Herr Tärnström på Amiralsgatan 1. Det är  skickat den 2 december 1913 med gratulationshälsningar till Hilma på hennes födelsedag, som var samma dag. Hon fick det kanske med eftermiddagsutdelningen?


2012-03-25, 22:33
Svar #1

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Platsen kan jag inte ge något namn på, men kanske lite hjälp på vägen. Jag tittade lite närmare på skulpturen, och antagligen är det den romerska gudinnan Spes som är avbildad. Hon är hoppets gudinna.
 
Spes avbildades såsom en ungdomlig gestalt, i en lång klädnad och med en ännu ej utslagen blomma i högra handen, från Wikipedia.
 
Oavsett vilken gudinna det är så är skulpturen förmodligen gjord före den nyklassicistiska perioden i slutet på 1800-talet. Jag antar också att skulpturen i fråga är något slags kopia, alltså inte gjord i klassisk marmor utan gips eller dylikt som ett led i studier till skulptör exempelvis.  
 
Och då är frågan, var kan man hitta något sådant? Lund? Eller utomlands som i Danmark eller Tyskland?

2012-03-26, 09:30
Svar #2

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Kan man kolla in flaskorna på bordet och ger de i så fall några ledtrådar?

2012-03-26, 15:29
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lägg märke till chaufförens skor! Det är skor med något slags lösa läderstövelskaft.
Ann-Mari Bäckman

2012-03-26, 17:21
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ann-Mari,
Det här är s k benläder, vilka förekom som skydd i bilismens barndom. I det militära fanns dessa kvar långt fram i tiden. Hittade ett ex här.
Hittade en bild i Jan Runes fina bok Trafiknostalgi - vykort berättar, där en förare av en T-ford just har dessa benläder.
Min tanke är att man länge associerade framförandet av bilar och motorcyklar med framförande av häst som kusk eller ryttare, och att klädseln liksom följde med.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-03-26 17:25)
Vänligen,
Olle Elm

2012-03-26, 19:07
Svar #5

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Kan ju tillägga det också (efter en stunds titt på Antikrundan för någon vecka sedan) att även bordets ben och fötter kan ge nyttiga ledtrådar. De kan vara mer unika för varje tillverkare än man kan tänka sig. Kan också tänka mig att sådana underreden inte hamnade så långt i från tillverkaren, även om förstås undantag finns.

2012-03-26, 20:11
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Olle för informationen om benläder (Hoppsan, läste det som benkläder och höll på att skriva det också, innan jag reagerade .
 
Visst är väl de två männen till vänster lika varandra? Två bröder?
 
Siv, du ser inget fotografnamn någonstans?
Ann-Mari Bäckman

2012-03-27, 08:15
Svar #7

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:15
    • Visa profil
Tyvärr inget fotografnamn någonstans. Kortet är i vykortsformat och utgivet av en firma i Stockholm, men det är ingen garanti för att det är taget där. Jag fick en idé om Baltiska utställningen i Malmö, men den var först 1914. Kanske Kungsparken i Malmö? Min tanke är att kanalen går nedanför serveringen. Ola Hedin jobbade som smed och jag känner inte till om han gjorde några längre resor. Jag har upptäckt att jag har lagt ut kortet en gång tidigare i detta forum. Vissa bilder slutar aldrig att fascinerar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna